.

.

21 Temmuz 2009 Salı

Varlık Barışı II

Yürürlük süresi biten önceki uygulamaya göre yurtdışında bulunan ve kayıtlarda yer almayan bazı varlıklar yurtiçine getiriliyor ve beyan ediliyordu. Yurtiçinde bulunan ve kayıtlarda yer almayan aynı tür varlıklar beyan edilerek kayıt altına alınabiliyordu. Bu uygulamanın maliyeti yurtdışından getirilen varlıklar için %2,yurtiçindeki varlıklar için %5 oranında vergi ödemesiydi. Bu uygulamanın en önemli fonksiyonu, olası vergi incelemelerinde ortaya çıkabilecek matrah farklarından beyan edilen varlıkların değerinin düşülmesi imkânı idi. Bu uygulamadan yararlanan mükellefler,vergi incelemelerine karşı sigortalarını yaptırmış olmaktaydılar. Örneğin 1.000.000 TL kayıt dışı bir varlık beyan eden mükellef,1.000.000 TL'lik matrah farkı çıksada herhangi bir vergi cezası ile karşılaşmayacak.
TBMM'de kabul edilen 5917 sayılı kanun ile Varlık Barışı uygulaması tekrar canlandırıldı.

İşte yeni Varlık Barışı Yasası'nın uygulama esasları:

1- Uygulama/bildirim süresi: Yeni düzenlemeye göre Varlık Barışı'ndan yararlanmada son gün 30 Eylül 2009.Buna göre, gerçek veya tüzel kişilerce, 1/6/2009 tarihi itibarıyla sahip olunan ve yurtdışında bulunan;
- Para
- Altın
- Döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları
- Varlığı kanaat verici bir belgeyle ispat edilen taşınmazlar 30/09/2009 a kadar YTL cinsinden rayiç bedelle banka/aracı kuruma bildirilebilecek ya da vergi dairelerine beyan edilebilecek.

2- Ödeme süresi: Vergi dairelerine gerek yurtiçi gerekse yurtdışında bulunan varlıklar için bir beyanda bulunulduğunda, beyan edilen değerin %5'i oranında vergi tarh edilecek ve bu vergi tarhiyatın yapıldığı ayı izleyen aysonuna kadar ödenecek.Banka/aracı kurumlara bildirim yapılmışsa bu kurumlar, kendilerine bildirilen varlıklara ilişkin olarak %2 oranında hesapladıkları vergiyi,bildirimi izleyen ayın 15.günü akşamına kadar vergi sorumlusu sıfatıyla bir beyanname ile bağlı bulunduğu vergi dairesine beyan edip aynı sürede ödeyecekler.

3- Beyan edilen varlıklarla ilgili inceleme yapılmayacak: Beyan edilen varlıklar nedeniyle 1/1/2008 tarihinden önceki dönemlere ilişkin hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacak.

4-Beyan edilen değerler, indirimi reddedilen KDV'den mahsup edilebilecek: Eski uygulamada 2008 öncesinden vergi incelemelerinde bulunan matrah farklarından, beyan edilen varlıkların değeri mahsup edilebiliyordu. Bu uygulama, Vb ndan yararlananlara,vergi incelemesi sigortası sağlıyordu.Ancak vergi incelemelerinde,"matrah farkı" değil de indirimi reddedilen KDV ortaya çıkarsa mahsup yapılamıyordu. Örneğin bir vergi incelemesinde tespit edilen bir faturada yer alan KDV, fatura sahte gerekçesiyle indirim konusundan çıkartılırsa, beyan edilen varlıkların değeri bu KDV reddiyatından mahsup edilemiyordu.

Yeni uygulama ile indirimi reddedilen kdv ye ilişkin mahsup imkânı getirildi.İndirimi reddedilen kdv ye ilişkin mahsup edilecek matrah tutarı,indirimi reddedilen vergiye esas teşkil eden bedel olacak.İndirimi reddedilen vergiye ilişkin bedel tespit edilemezse mahsup tutarı, %18 KDV oranına göre hesaplanacak.

Böylece bilmeden sahte belge kullanımlarında olduğu gibi, KDV indirimi reddedilen mükellefler de,bu reddiyatlardan Varlık Barışı kapsamında beyan ettikleri varlıkların değerini düşebilecekler. Mesela 100.000 TL'lik sahte faturayı bilmeden kullanan mükellefler, 100.000 TL varlık beyanında bulunmuşlar ise, yapılacak mahsup sonucu 18.000 TL'lik KDV ödemekten kurtulacaklar.Ancak 5917 sayılı kanunla getirilen yeni düzenlemelere göre beyanda bulunanlardan 19/6/2009 dan önce haklarında vergi incelemelerine başlanmış olanlar, bu incelemelerle ilgili olarak mahsup imkanından yararlanamayacaklar.

5- Mahsuptan yararlanmak ödeme şartına bağlı:Mahsuptan yararlanmanın şartı, %2 veya %5 olarak tarh edilecek vergilerin ödenmiş olması.Bunları ödemeyenler mahsup imkânından yararlanamayacaklar. 22/11/2008-2/3/2009 tarihleri arasında yapılan bildirim/beyanlarla tahakkuk edip süresinde ödenmeyen vergiler 30/9/2009 a kadar gecikme zammıyla ödenmezse, mahsup imkanından yine yararlanılamayacak.

6- Önceki uygulamaya göre yapılan bildirimler ve tarhiyatlarda eski hükümler uygulanacak: Yeni uygulama ile yapılan değişikliklerden önce yapılan bildirim ve beyanlar ile tarhiyat ve mahsuba ilişkin olarak, 5811 sayılı Kanunun değişiklik yapılmadan önceki hükümleri uygulanacak. Dolayısıyla önceki dönemlerde beyan edilen varlıklarla ilgili olarak, 2008 öncesi dönemlere ilişkin vergi incelemelerinde KDV indirimi reddiyatı için mahsup imkânı geçerli olmayacak.

7- Varlık Barışı'nda bir daha süre uzatımı olabilir mi? 5917 sayılı kanun ile Bakanlar Kurulu'na bildirim ve beyan sürelerini, 30/9/2009 u izleyen 3.ayın sonuna kadar uzatmaya yetki verildi. Dolayısıyla Bakanlar Kurulu isterse,bir defaya mahsus,Varlık Barışı uygulama süresini 2009 sonuna kadar uzatabilir.


------------------------------------------------

Varlık Barışı uygulamasının 5917 sayılı kanunla yeniden yürürlüğe girmesiyle mükellefler yeniden vergi incelemesine karşı korunma, bir nevi sigorta yaptırma imkanına kavuştu.VB ndan yararlanıp yurtiçi veya yurtdışında yer alan ve kayıtlarda bulunmayan para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmazlarını beyan eden mükellefler, beyan ettikleri değerler kadar, olası vergi incelemelerinde çıkacak cezalı farklardan kurtulacaklar. Zira beyan edilen değerler, 2008 öncesi dönemlere ilişkin vergi incelemelerinde çıkan matrah farklarından mahsup edilebiliyor. Son düzenleme ile KDV indirim reddinde de mahsup imkanı getirildi.

Son gün 30 Eylül! Yeni uygulamaya göre yukarıdaki türden varlıklarını bir beyanname ile vergi dairelerine beyan ederek vergi incelemelerine karşı korunmak isteyen mükelleflerin 30/9/2009 a kadar beyannamelerini vermeleri gerekiyor.Bakanlar Kurulu'nun süreyi yıl sonuna kadar uzatma yetkisi var.

KDV indirimi reddi durumunda da mahsup var! VB ilk uygulamasında beyan edilen değerler, vergi incelemelerinde sadece matrah farklarından mahsup edilebiliyordu. Vergi farkları kapsam dışı idi. Yeni uygulamaya göre ise KDV indirimi reddi sonucu ortaya çıkan vergi farkları da kapsama alındı.

Örneğin 19/6/2009 dan sonra başlamış 2003-2007 yıllarını kapsayan vergi incelemesi geçiriyorsunuz. Defterlere 1.000.000 TL'lik sahte fatura (naylon fatura) işlendiği tespit edildi. Bu durumda eğer VB dan faydalanıp 1.000.000 TL bedelli para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile taşınmaz beyan ederseniz mahsup neticesinde,vergi incelemesi sonucu herhangi bir vergi veya ceza ödemeyeceksiniz.Varlık Barışı'ndan yararlanmamanız durumunda ise vergi farkına faiz ve cezanın da eklenmesi sonucu 500.000 TL'yi aşan bir tutarı ödemek zorunda kalabilirsiniz.

Halihazırda vergi incelemesi geçirmeyen mükellefler için de Varlık Barışı uygulaması sigorta işlevi görüyor. Zira vergi incelemesi, yıl kapandıktan sonra 5 yıl içinde herhangi bir yılda yapılabiliyor. Örneğin 2004 yılı defterleri, 2009 yılının sonuna kadar incelenebiliyor. Dolayısıyla şuanda vergi incelemesi geçirmiyor olmanız, ileride de geçirmeyeceğiniz anlamına gelmiyor. Varlık Barışı ileriki dönemler için inceleme riskini en aza indirmede önemli bir fonksiyona sahip.

20 Temmuz 2009 Pazartesi

Bordroda eksik ücret tespiti,yallah hapise.

İşyeri açmak için yeterli maddi gücün olduğunu tart,cesaretini topla işyeri aç,
mal yada hizmet tedarik et, uygun ödeme koşullarını bulmaya çalış,
bu hizmet yada malı olduğu gibi yada daha değer katarak satmaya çalış,tahsilatla uğraş,
banka ya yalvar yakar,
daha gerçekten yılı karla kapatacağına emin olmadan kısa vadelerle hesaplanan gelir üzerinden peşin vergi öde,
katma değer vergisi ve özel tüketim vergisi adı altında maliye adına tahsildarlık yap,
dönem sonunda ne kadar para kazandın hesapla beyan et öde,
bunlar kendine ait vatandaşlık görevlerin,

bunlar yetmesin işyerinde çalıştıracağın işçinin maaşından vergi kesmek,
kiradan vergi kesmek ve beyan etmekte senin üzerine yıkılsın,
bunlarda yetmesin işyerinde çalışan işçinin sosyal güvenliğini sağlamakta senin boynunun borcu olsun, sanki hala cumhuriyetin ilk yılları ssk nın ilk kuruduğu yıllardaki gibi bir işçi sınıfın var enseye tokadı yiyince ağzındaki lokmayı kaptırıyormuş gibi, devlet sana karşı onu korusun,
sen sömürgensin emeği sömürürsün şimdi diye iş davalarında o iddia etmekle yetinsin sen ispat etmekle yükümlülü ol aksini,
o da yetmesin işçi işe başlamadan onun sosyal güvenliğini başlatmak senin görevin olsun,
onun s.güvenlik primini hesaplayıp beyan etmek senin görevin olsun,
ödemek senin görevin olsun,
hatalı hesaplamada cezayı sen ye,
eksik çalışır ise eksikliği belgelendirmek senin görevin olsun,
işyerinde senin bütün uyarılarına rağmen kaza geçirse bir kulp bulunup sen suçlu çıkarıl tazminata mahkum ol,
o da yetmesin bordroda maaşı eksik beyan edildi diye sen hapse gir,
bu nedir yahu,
işçi kendi sosyal güvenliği kendi sağlasa ya,
işverene ne onun sosyal güvenliğinden?