|
19
Aralık 2012
ÇARŞAMBA Resmî Gazete Sayı : 28502
Gümrük
ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığından:
TİCARİ DEFTERLERE İLİŞKİN TEBLİĞ
BİRİNCİ BÖLÜM- Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar- Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Tebliğin amacı; gerçek ve tüzel kişi tacirler tarafından fiziki veya
elektronik ortamda tutulacak ticari defterlerin nasıl tutulacağını,
defterlerin kayıt zamanını, onay yenileme ile açılış ve kapanış onaylarının
şekli ve esaslarını belirlemektir.
(2) Bu Tebliğ tacirler
tarafından tutulan ticari defterleri kapsar. Kooperatiflerin tutacağı
defterlere ve diğer hususlara ilişkin özel hükümler dışında bu Tebliğ
hükümleri uygulanır. 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
uyarınca tutulması gereken defterlere ilişkin yükümlülükler saklıdır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ,
13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 64 üncü maddesinin
üçüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Gerçek kişi tacir: Bir ticari
işletmeyi kısmen de olsa kendi adına işleten kişiyi,
b) Genel kurul: Anonim, limited
ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerde genel kurulu, şahıs şirketlerinde
ortaklar kurulunu ve gereğinde ortakların tümünü,
c) Kanun: 13/1/2011 tarihli ve
6102 sayılı Türk Ticaret Kanununu,
ç) MERSİS: Merkezi Sicil Kayıt
Sistemini,
d) Sermaye şirketi: Anonim,
sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limited şirketleri,
e) Şahıs şirketi: Kollektif ve
komandit şirketleri,
f) Tacir: Gerçek ve tüzel kişi
tacirleri,
g) Ticaret şirketi: Kollektif,
komandit, anonim, sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limited şirketler
ile kooperatifleri,
ğ) Tüzel kişi tacir: Ticaret
şirketleriyle amacına varmak için ticari bir işletme işleten vakıflar,
dernekler ve kendi kuruluş kanunları gereğince özel hukuk hükümlerine göre
yönetilmek veya ticari şekilde işletilmek üzere devlet, il özel idaresi,
belediye ve köy ile diğer kamu tüzel kişileri tarafından kurulan kurum ve
kuruluşları,
h) Yönetim kurulu: Anonim
şirketlerde yönetim kurulunu, sermayesi paylara bölünmüş komandit şirkette
yönetici veya yöneticileri, limited şirketlerde müdür veya müdürler kurulunu ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM-Fiziki
Ortamda Defter Tutma Yükümlülüğü-Genel olarak
MADDE 4 – (1) Her tacir, bu
Tebliğde belirlenen ticari defterleri tutmak ve defterlerinde ticari
işlemleriyle ticari işletmesinin iktisadi ve mali durumunu, borç alacak
ilişkilerini ve her hesap dönemi içinde elde edilen neticeleri Kanuna göre
açıkça görülebilir şekilde ortaya koymak zorundadır.
(2) Defterler üçüncü kişi
uzmanlara, makul bir süre içerisinde yapacakları incelemede işletmenin
faaliyetleri ve finansal durumu hakkında fikir verebilecek şekilde tutulur.
İşletme faaliyetlerinin oluşumu ve gelişmesi defterlerden izlenebilmelidir.
(3) İşletmenin muhasebesi ile
ilgili ticari defterlere yapılacak kayıtlarda, Muhasebe Sistemi Uygulama
Genel Tebliğlerinde yer alan usul ve esaslara uyulur.
Tutulacak defterler
MADDE 5 – (1)
Gerçek veya tüzel kişi olup olmadığına bakılmaksızın her tacir yevmiye
defteri, envanter defteri ve defteri kebiri tutmakla yükümlüdür.
(2) Şahıs şirketleri birinci
fıkrada sayılan defterlere ek olarak genel kurul toplantı ve müzakere
defterini de tutarlar.
(3) Birinci fıkrada sayılan
defterlere ilave olarak anonim ve sermayesi paylara bölünmüş komandit
şirketler pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul toplantı
ve müzakere defteri, limited şirketler ise pay defteri ve genel kurul
toplantı ve müzakere defteri tutmak zorundadır. 11 inci maddenin dördüncü
fıkrası hükmü saklıdır.
(4) Özel hukuk hükümlerine göre
idare edilmek veya ticari şekilde işletilmek üzere Devlet, il özel idaresi,
belediye ve köy ile diğer kamu tüzel kişileri tarafından kurulan ve tüzel
kişiliği bulunmayan ticari işletmeler ile kamu yararına çalışan dernekler ve
gelirinin yarıdan fazlasını kamu görevi niteliğindeki işlere harcayan
vakıflar tarafından kurulan ticari işletmeler ve bunlara benzeyen ve tüzel
kişiliği bulunmayan diğer ticari teşekküller birinci fıkrada sayılan
defterleri tutmakla yükümlüdürler.
Yevmiye defteri
MADDE 6 – (1)
Yevmiye defteri, kayda geçirilmesi gereken işlemlerin ilgili belge veya
ispata dayanan evraktan çıkarılarak tarih sırasıyla ve "madde"
halinde düzenli olarak yazıldığı defterdir.
(2) Yevmiye maddelerinin en az
aşağıdaki bilgileri içermesi şarttır:
a) Madde sıra numarası,
b) Tarih,
c) Borçlu hesap,
ç) Alacaklı hesap,
d) Tutar,
e) Her kaydın dayandığı
belgelerin türü ile varsa tarihleri ve sayıları.
(3) Yevmiye defteri ciltli ve
sayfaları müteselsil sıra numaralı olur; vergi kanunlarına uygun olmak
şartıyla müteharrik yapraklı defterler de kullanılabilir.
Defteri kebir
MADDE 7 – (1) Defteri kebir,
yevmiye defterine geçirilmiş olan işlemleri buradan alarak sistemli bir
şekilde ilgili olduğu hesaplara dağıtan ve tasnifli olarak bu hesaplarda
toplayan defterdir.
(2) Defteri kebirdeki kayıtların
en az aşağıdaki bilgileri içermesi şarttır:
a) Tarih,
b) Yevmiye defteri madde sıra
numarası,
c) Tutar,
ç) Toplu hesaplarda yardımcı
nihai hesapların isimleri.
(3) 6 ncı maddenin üçüncü
fıkrası hükmü defteri kebir hakkında da uygulanır.
Envanter defteri
MADDE 8 – (1) Envanter defteri,
ticari işletmenin açılışında ve açılıştan sonra her hesap döneminin sonunda
taşınmazların, alacakların, borçların, nakit para tutarının ve varlıklar ile
borçların değerlerinin teker teker kaydedildiği ciltli ve sayfaları
müteselsil sıra numaralı defterdir.
(2) Hesap dönemi on iki ayı
geçemez. Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri saklı kalmak kaydıyla
envanter, düzenli bir işletme faaliyetinin akışına uygun düşen süre içinde ve
her halükarda hesap döneminin sonundan itibaren üç ay içinde çıkarılır ve
deftere kaydedilir.
(3) 6 ncı maddenin üçüncü
fıkrası hükmü envanter defteri hakkında da uygulanır.
Pay defteri
MADDE 9 – (1) Pay defteri;
sermayesi paylara bölünmüş komandit ve limited şirketlerde şirket
ortaklarının, anonim şirketlerde pay sahiplerinin kaydedildiği ciltli ve
sayfaları müteselsil sıra numaralı defterdir.
(2) Anonim ve sermayesi paylara
bölünmüş komandit şirketlerde pay defterine, senede bağlanmamış pay ve nama
yazılı pay senedi sahipleriyle, intifa hakkı sahipleri kaydedilir. Pay
defterine yapılacak kayıtların en az aşağıdaki bilgileri içermesi şarttır:
a) Pay sahibinin adı soyadı veya
unvanı,
b) Pay sahibinin iletişim
bilgileri,
c) Varsa pay üzerindeki intifa
hakkı sahiplerinin adı soyadı veya unvanı ve intifa hakkı sahibi oldukları
paylar,
ç) Varsa intifa hakkı
sahiplerinin iletişim bilgileri,
d) Payın nominal değeri,
e) Sahip olunan pay sayısı ve
toplam tutar,
f) Payın tertibi,
g) Payın edinme tarihi,
ğ) Deftere kayıt tarihi,
h) Payın senede bağlanıp
bağlanmadığı ve türü,
ı) Payın edinimi ve devrine
ilişkin gerekli açıklamalar.
(3) Payın usulüne uygun olarak
devredildiği veya üzerinde intifa hakkı kurulduğu ispat edilmediği sürece,
devralan ve intifa hakkı sahibi pay defterine yazılamaz.
(4) Anonim ve sermayesi paylara
bölünmüş komandit şirketlerde, hamiline yazılı pay senedi sahibi olduğunu
ispat edenler ile sadece pay defterinde kayıtlı bulunan kimseler pay sahibi
ve intifa hakkı sahibi olarak kabul edilir.
(5) Anonim ve sermayesi paylara
bölünmüş komandit şirketlerde senede bağlanmamış hamiline yazılı paylar
senede bağlanıp, senetlerin pay sahiplerine teslim edildikleri tarihten
itibaren 10 gün içerisinde defterde açıklanmak suretiyle pay defterinden
silinir.
(6) Limited şirketlerde pay
defterine ortakların, adları, adresleri, her ortağın sahip olduğu esas
sermaye payının sayısı, esas sermaye paylarının devirleri ve geçişleri
itibarî değerleri, grupları ve esas sermaye payları üzerindeki intifa ve
rehin hakları sahiplerinin adları ve adresleri yazılır.
(7) Her pay sahibi defterde ayrı
bir sayfada izlenir. Payı/pay senedini devralan yeni ortak veya pay sahibi de
ayrı bir sayfada izlenir.
(8) Merkezi Kayıt Kuruluşu
tarafından kayden takibi yapılan paylara ilişkin Sermaye Piyasası Kanunu
hükümleri ile ilgili diğer düzenlemeler saklıdır.
Yönetim kurulu karar defteri
MADDE 10 – (1) Yönetim kurulu
karar defteri, anonim şirketlerde yönetim kurulunun, sermayesi paylara
bölünmüş komandit şirketlerde yöneticinin veya yöneticilerin şirket yönetimi
ile ilgili olarak aldığı kararların yazılacağı ciltli ve sayfa numaraları
teselsül eden defterdir.
(2) Karar defterindeki
kayıtların en az aşağıdaki bilgileri içermesi şarttır:
a) Karar tarihi,
b) Karar sayısı,
c) Toplantıda hazır bulunanlar,
ç) Kararın içeriği,
d) Üyelerin imzaları.
(3) Kararın, üyelerden birinin
yaptığı öneri üzerine diğerlerinin yazılı onayı ile veya bazı üyelerin
elektronik ortamda katılması suretiyle alındığı durumlarda bu husus ayrıca
belirtilir.
(4) Kararın, üyelerden birinin
yaptığı öneri üzerine diğerlerinin yazılı onayı ile alınması halinde
imzaların bulunduğu kâğıt veya kâğıtlar karar defterine yapıştırılır.
(5) Kararların bütün üyelerin
toplantıya elektronik ortamda katılması ve güvenli elektronik imza ile
alınması halinde kararın güvenli elektronik imza ile imzalandığını belirten
ifadenin karar metninde yer alması ve alınacak fiziki kararın deftere
yapıştırılması şarttır.
(6) Kararın bazı üyelerin fiziki
ortamda bazı üyelerin ise elektronik ortamda toplantıya katılması suretiyle
alınması halinde ise karar metninde fiziki ortamda katılanların imzaları ile
elektronik ortamda katılanların güvenli elektronik imza ile kararı
imzaladıkları belirtilir ve fiziki karar metni karar defterine yapıştırılır.
(7) Yönetim kurulu
toplantılarına elektronik ortamda katılım sağlanması halinde elektronik
kayıtlar Kanunun 65 inci maddesi uyarınca güvenli bir şekilde saklanır.
(8) Bir önerinin veya önerilerin
ıslak imza ile imzalanması şeklinde alınan kararlar Kanunun 390.md 4.fk.uyarınca
karar defterine yapıştırılır; aksi halde karar geçersizdir.
(9) Her yönetim kurulu üyesi
alınan karara ilişkin muhalefetinin bir şerh ile karar metnine geçirilmesini
isteyebilir. Üyelerin şerh yazma talebi hiçbir sebeple reddedilemez; şerh
yazılmasına engel olunamaz. Şerh, sahibi dışında hiç kimse tarafından
değiştirilemez.
Genel kurul toplantı ve müzakere
defteri
MADDE 11 – (1) Genel kurul
toplantı ve müzakere defteri, tüzel kişi tacirlerin genel kurul toplantılarında
görüşülen hususların ve alınan kararların kaydedildiği ciltli ve sayfa
numaraları teselsül eden defterdir.
(2) Genel kurul toplantı ve
müzakere defteri, şirket genel kurul toplantısı yapılırken genel kurulda
sorulan sorular, verilen cevaplar, sunulan önergeler, alınan kararlar
işlenerek düzenlenebileceği gibi hazırlanan toplantı tutanağının deftere
yapıştırılması şeklinde de tutulabilir.
(3) Kollektif ve komandit
şirketlerde yönetimle görevlendirilen ortağın veya ortakların yahut bütün
ortakların şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar da genel kurul
toplantı ve müzakere defterine kaydedilir. Bu fıkra uyarınca yapılacak
kayıtlarda 10 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen hususların yazılması
zorunludur.
(4) Limited şirketlerde müdür
veya müdürler kurulunun şirket yönetimi ile ilgili olarak aldığı kararlar
genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilebileceği gibi ayrı bir
müdürler kurulu karar defteri de tutulabilir. Müdürler kurulu karar
defterinin tutulması halinde açılış ve kapanış onayları dahil olmak üzere
yönetim kurulu karar defterine ilişkin hükümler uygulanır. Kararların genel
kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilmesi halinde 10 uncu maddenin
ikinci fıkrasında belirtilen hususların yazılması zorunludur. Ayrı bir
müdürler kurulu karar defteri tutulması halinde müdür veya müdürler kurulu
kararları genel kurul toplantı ve müzakere defterine kaydedilemez.
Saklama zorunluluğu
MADDE 12 – (1) Her tacir;
tutmakla yükümlü olduğu ticari defterleri ve bu defterlere yapılan kayıtların
dayandığı belgeleri sınıflandırılmış bir şekilde on yıl saklamakla yükümlüdür.
(2) Vergi Usul Kanunu ve ilgili
mevzuat hükümleri mahfuz kalmak kaydıyla, tutulması zorunlu defterlere
yapılan kayıtların dayandığı belgeler, okunur hale getirildiklerinde içerik
olarak örtüşmeleri, saklama süresi boyunca her an ulaşılabilmeleri ve uygun
bir süre içerisinde okunabilir hale getirilebilmeleri şartıyla görüntü veya
veri taşıyıcılarda da saklanabilir.
(3) Saklama süresi, ticari
defterlere son kaydın yapıldığı veya muhasebe belgelerinin oluştuğu takvim
yılının bitişiyle başlar.
(4) Bir tacirin saklamakla
yükümlü olduğu defterler ve belgeler; yangın, su baskını veya yer sarsıntısı
gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zıyaa
uğrarsa tacir zıyaı öğrendiği tarihten itibaren onbeş gün içinde ticari
işletmesinin bulunduğu yer yetkili mahkemesinden kendisine zayi belgesi
verilmesini isteyebilir. Bu dava hasımsız açılır. Mahkeme gerekli gördüğü
delillerin toplanmasını da emredebilir.
(5) Gerçek kişi olan tacirin
ölümü halinde mirasçıları ve ticareti terk etmesi halinde kendisi defter ve
kâğıtları birinci fıkra gereğince saklamakla yükümlüdür. Mirasın resmi
tasfiyesi halinde veya tüzel kişi sona ermişse defter ve kâğıtlar birinci
fıkra gereğince on yıl süreyle sulh mahkemesi tarafından saklanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM-Fiziki
Ortamda Tutulacak Defterlerin Açılış ve Kapanış Onayları
Açılış onayı yapılacak defterler
ve onay zamanı
MADDE 13 – (1) Tacirler
tarafından fiziki ortamda tutulan yevmiye defteri, defteri kebir, envanter
defteri, pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul toplantı
ve müzakere defterinin açılış onayları kuruluş sırasında ve kullanmaya
başlamadan önce, izleyen faaliyet dönemlerindeki açılış onayları ise
defterlerin kullanılacağı faaliyet döneminin ilk ayından önceki ayın sonuna
kadar noter tarafından yapılır. Açılış onaylarının noter tarafından yapıldığı
hallerde ticaret sicili tasdiknamesinin noterce aranması zorunludur.
(2) Ticaret şirketleri dışındaki
gerçek ve tüzel kişi tacirlerin kuruluş sırasında yaptıracakları ticari
defterlere ilişkin açılış onaylarında ticaret sicili tasdiknamesi aranmaz.
(3) Ticaret şirketlerinin
ticaret siciline tescili esnasında birinci fıkrada yazılı defterlerin açılış
onayları ticaret sicili müdürlükleri tarafından da yapılabilir.
(4) Yevmiye defteri, defteri
kebir, envanter defteri ile yönetim kurulu karar defterinin açılış
onaylarının her hesap dönemi için yapılması zorunludur. Pay defteri ile genel
kurul toplantı ve müzakere defteri yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla
izleyen hesap dönemlerinde de açılış onayı yaptırılmaksızın kullanılmaya
devam edilebilir.
(5) Onaya tabi defterlerin hesap
dönemi içinde dolması dolayısıyla veya başka sebeplerle yıl içinde yeni
defter kullanmaya mecbur olanlar bunları kullanmaya başlamadan önce açılış
onayı yaptırmak zorundadırlar.
(6) Pay defterinin
yenilenmesinin gerektiği durumlarda açılış onayı yapılacak yeni defter,
kullanımına son verilecek defterle veya zayi edilmişse zayi belgesi ile
birlikte notere ibraz edilir. Yeni pay defterinin açılış onayının yapıldığı
sırada noter, eski deftere veya zayi belgesine yeni pay defterinin açılış
onayının yapıldığını tarih ve sayı belirtmek suretiyle şerh düşer. Eski
defterde veya zayi belgesinde söz konusu şerhi gören noter tekrar bir açılış
onayı yapamaz.
Onayın şekli-MADDE
14 – (1) Noterler ile ticaret sicil müdürlüklerinin yapacağı açılış onayları
defterin ilk sayfasına yazılır ve aşağıdaki bilgileri içerir:
a) Defter sahibinin; gerçek
kişilerde adı soyadı, tüzel kişilerde unvanı,
b) Defter sahibinin iletişim
bilgileri (adres, telefon, e-posta adresi),
c) İşletmenin merkezi,
ç) MERSİS numarası,
d) Şirketin faaliyet konusu,
e) Tacir sermaye şirketi ise
taahhüt edilen ve ödenen sermaye miktarı,
f) Defterin türü,
g) Defterin kaç sayfadan ibaret
olduğu,
ğ) Defterin kullanılacağı hesap
dönemi,
h) Onay tarihi,
ı) Onayı yapan makamın resmi
mühür ve imzası.
(2) Defterler aşağıdaki şekilde
onaylanır:
a) Ciltli defterlerin
sayfalarının sıra numarasıyla teselsül ettiğine bakılarak, bu sayfalar teker
teker onay makamının resmi mühürü ile mühürlenir.
b) Müteharrik yapraklı yevmiye
defteri kullanan tacirler bir yıl içinde kullanacaklarını tahmin ettikleri
sayıda yaprağı yukarıdaki esaslara göre onaylattırırlar. Onaylı yapraklar
bittiği takdirde, yeni yapraklar kullanılmaya başlamadan önce onaylatılır.
Bunların sayfa numaraları onaylı yaprakların sayfa numaralarını takiben
teselsül ettirilir. Tasdik makamı, ilave yaprakların sayısını ilk onayın
altına kaydeder ve bu kaydı usulüne göre onaylar.
Kapanış onayı yapılacak
defterler ile onay zamanı ve şekli
MADDE 15 – (1) Yevmiye defteri
ile yönetim kurulu karar defterinin, izleyen hesap döneminin üçüncü ayının
sonuna kadar notere ibraz edilip, son kaydın altına noterce “Görülmüştür”
ibaresi yazılarak mühür ve imza ile onaylanması zorunludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM-Fiziki Ortamda Tutulacak
Defterlerde Onay Yenileme
Genel olarak
MADDE 16 – (1) Yönetim kurulu
karar defteri, yevmiye defteri, envanter defteri ve defteri kebir yeterli
yaprakları bulunması halinde yeni hesap döneminin ilk ayı içerisinde onay
yenilemek suretiyle kullanılmaya devam edilebilir.
(2) Onay yenilemede defterlerin
türü değiştirilemez.
Kapanış onayına tabi defterlerde
onay yenilemenin şekli
MADDE 17 – (1) Kapanış onayına
tabi olan yevmiye ve yönetim kurulu karar defterlerinde son kaydın altına
yazılacak “Görülmüştür” ibaresinin yanında onay yenileme kısmında aşağıdaki
bilgilerin yer alması zorunludur:
a) Bu Tebliğin 14 üncü
maddesinde açılış onayında bulunması gerektiği hüküm altına alınan hususlarda
bir değişiklik olmuşsa bu değişiklikler,
b) Defterin kalan sayfa adedi,
c) Kullanılmaya devam edileceği
hesap dönemi,
ç) Onay tarihi,
d) Onay makamının resmi mühür ve
imzası.
(2) Onay yenileme işleminde
defterlerin kalan sayfalarının tekrar mühürlenmesine ve sıra numarası
verilmesine gerek yoktur.
Kapanış onayına tabi olmayan
defterlerde onay yenilemenin şekli
MADDE 18 – (1) Kapanış onayına
tabi olmayan defteri kebir ve envanter defterinde onay yenileme son kaydın
yer aldığı sayfadan sonraki sayfaya yapılır. Bu sayfada yer alacak bilgilere
ve onay yenilemenin şekline ilişkin bu Tebliğin 17 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) ilâ (d) bentleri ile aynı maddenin ikinci fıkrası hükümleri
uygulanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM-Fiziki
Ortamda Tutulacak Defterlerde Kayıt Düzeni
Kayıtların Türkçe tutulması
MADDE 19 – (1) Vergi Usul Kanununun
ilgili hükümleri saklı kalmak kaydıyla, Kanun ve bu Tebliğ uyarınca tutulacak
ticari defterler Türkçe tutulur ve kayıtlarda Türk para birimi kullanılır.
Kısaltma kullanılması
MADDE 20 – (1) Kayıtlarda
kısaltmalar, rakamlar, harfler ve semboller kullanıldığı takdirde, bunların
anlamları duraksamaya yer bırakmayacak kesinlikte ve tekdüze olur.
Kayıt düzeni ve zamanı
MADDE 21 – (1) Defterlere
yazımlar ve diğer gerekli kayıtlar, eksiksiz, doğru, zamanında ve düzenli
olarak yapılır.
(2) Defterlerde kayıtlar
arasında boşluk bırakılamaz ve satır atlanamaz. Ciltli defterlerde, defter
sayfaları ciltten koparılamaz. Tasdikli müteharrik yapraklarda bu yaprakların
sırası bozulamaz ve bunlar yırtılamaz.
(3) Kayıt edilecek işlemlerin,
işin hacmine ve gereğine uygun olarak muhasebenin intizam ve vuzuhunu
bozmayacak bir zaman zarfında kaydedilmesi şarttır. Kayıtlar on günden fazla
geciktirilemez.
(4) Kayıtlarını devamlı olarak
muhasebe fişleri, primanota ve bordro gibi yetkili amirlerin imza ve parafını
taşıyan mazbut vesikalara dayanarak yürüten işletmelerde, işlemlerin bunlara
kaydedilmesi, deftere işlenmesi hükmündedir. Ancak bu kayıtlar dahi defterlere
45 günden daha geç intikal ettirilemez.
Kayıtların düzeltilmesi ve
değiştirilmesi
MADDE 22 – (1) Yevmiye defteri
maddelerinde yapılan yanlışlar ancak muhasebe kaidelerine göre düzeltilebilir.
(2) Bir yazım veya kayıt, önceki
içeriği belirlenemeyecek şekilde çizilemez ve değiştirilemez. Kayıt sırasında
mı yoksa daha sonra mı yapıldığı anlaşılmayan değiştirmeler yasaktır.
(3) Kayıtlardaki hatalara
ilişkin çizimler; saklayıcı, örtücü ve karartıcı değil düzeltici ve gerçeği
yansıtıcı olur. Eski kayıtlar karalanamaz, kapatılamaz, herhangi bir madde
veya araçla silinemez, görülecek, okunacak, ne olduğu bilinecek tarzda temiz
bir biçimde çizilir.
ALTINCI BÖLÜM-Elektronik
Ortamda Tutulacak Defterler
MADDE 23 – (1) Elektronik
ortamda tutulacak defterler ile ilgili 13/12/2011 tarihli ve 28141 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan 1 Sıra Numaralı Elektronik Defter Genel Tebliği
hükümleri uygulanır.
YEDİNCİ BÖLÜM-Çeşitli
ve Son Hükümler
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Gerçek kişi
tacirlerden Vergi Usul Kanununa göre ikinci sınıf tüccar sayılanlar, yeni bir
düzenleme yapılıncaya kadar bu Tebliğde sayılan defterler yerine mezkûr Kanun
hükümlerine uygun olarak işletme hesabı esasına göre defter tutabilirler.
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) MERSİS
kullanılmaya başlanana kadar bu Tebliğde MERSİS numarası kullanılmasının
öngörüldüğü durumlarda, ticaret sicili numarası ile vergi kimlik numarası
kullanılır.
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Mevcut durumda
kullanılmakta olan, pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defteri
yeterli yaprakları bulunmak kaydıyla ve bu Tebliğde belirtilen bilgilerden
eksik olanların yazılması suretiyle açılış onayı yapılmaksızın kullanılmaya
devam edilebilir.
(2) Limited şirketlerde halen
kullanılmakta olan ortaklar kurulu karar defterleri de yeterli yaprakları
bulunmak kaydıyla, genel kurul toplantı ve müzakere defteri olarak
kullanılmaya devam olunabilir.
GEÇİCİ MADDE 4 – (1) 2013 yılına
dair defterlerin 1/1/2013 tarihine kadar yapılacak açılış onaylarında
noterlerce ticaret sicil tasdiknamesi aranmaz.
Yürürlük MADDE 24 – (1) Bu Tebliğ
hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE 25 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gümrük
ve Ticaret Bakanı ile Maliye Bakanı yürütür.
|
muhasebe büromuzda karşılaştığımız sorulara hemen bulduğumuz yanıtları burada biriktiriyoruz.
.
18 Aralık 2012 Salı
DEFTERLER
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder