Apartmanlarda İş Sağlığı ve Güvenliği Mevzuatına Göre Risk Değerlendirmesi Örneği - Arif TEMİR*
Yaklaşım / Mart 2013 / Sayı: 243I- GİRİŞ Risk değerlendirmesi yapma yükümlülüğü 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu(1) ile 01.01.2013 tarihinden itibaren apartmanlara da getirildi. Risk değerlendirmesinin nasıl yapılacağı 30.12.2012 tarihinde yürürlüğe giren İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği’nde(2) belirtilmiştir. Risk değerlendirmesi 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği ve uluslararası standartlar göz önünde bulundurularak yapılacaktır.Bu yazımızda; kalorifer kazanı, merkezi ısıtma sistemi, havuz gibi yerleri bulunmayan bir apartmanın risk değerlendirmesini nasıl yapıldığını örnekleme yaparak açıklamaya çalışacağız.
II- RİSK DEĞERLENDİRMESİNİN AŞAMALARI Risk değerlendirmesi yapılırken genel kabul görmüş risk değerlendirme aşamalarını sırasıyla uygulamamız gerekiyor. Risk değerlendirmesinin beş aşaması bulunuyor. Bunlar;
- Tehlikelerin belirlenmesi,
- Risklerin değerlendirilmesi,
- Risklerin derecelendirilmesi,
- Kontrol önlemlerinin uygulanması,
- Denetim, izleme ve gözden geçirme.
III- APARTMANLARDA RİSK DEĞERLENDİRMESİ ÖRNEĞİ Apartmanlarda işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanı çalıştırma yükümlülüğü 30.06.2014 tarihinde başlayacağı için bu tarihe kadar yapılacak risk değerlendirme ekibindeiş güvenliği uzmanları ile işyeri hekimlerinin bulunmasına gerek yoktur.Risk değerlendirmesi, risk değerlendirme ekibi tarafından yapılacak. Buna göre; apartmanda risk değerlendirmesi ekibi aşağıdaki kişilerden oluşacak:
- Apartman yöneticisi (yönetim kurulu),
- Kapıcı.
Yukarıda belirtilen risk değerlendirme aşamalarını apartmana aşağıdaki uygulayalım.
Risk Değerlendirme Tablosu
|
Tehlike
|
Riskler
|
Riskin Derecesi
(*) |
Önlemler
|
Denetim, İzleme
|
1 |
Çöp bidonları |
Yangın |
-
|
Her gün çöp bidonları
düzenli olarak boşaltılacak |
Uygulamanın kontrolü kontrol liste hazırlanması |
2 |
Zemin kat-sığınak elektrik kabloları kontrolsüz şekilde
bulunuyor |
Kaçak akım elektrik
çarpması takılıp düşme |
-
|
Kontrollü kullanılacak |
“ “ “ |
3 |
Merdivende
aşınmalar |
Takılıp düşme |
-
|
Merdivenin aşınan
yerleri düzeltilecek |
“ “ “ |
4 |
Merdiven korkuluk boyu
kısa |
Çocukların,yaşlıların
düşmesi yaralanma ve ölüm |
-
|
Korkuluk yükseltilecek |
“ “ “ |
5 |
İki kırık priz var |
Elektrik çarpması Yangın
kısa devre |
-
|
Prizlerin değiştirilmesi |
“ “ “ |
6 |
Oluk sabitlenmemiş |
Yaralanma su
akıntısı |
-
|
Oluklar sabitlenip
kontroller yapılacak |
“ “ “ |
7 |
Balkon kenarlarında
saksı bulunması |
Saksı düşmesi yaralanma
ölüm |
-
|
Balkon kenarlarından
saksılar kaldırılacak |
“ “ “ |
8 |
Kapıcı sağlık muaye-nesi
yapılmıyor |
Meslek hastalığı riski |
-
|
İşe girişte sağlık
raporu alınacak ve periyodik olarak sağlık kontrolü yapılacak |
“ “ “ |
9 |
Sığınıkta yağ,bez,
kağıt,temizlik malzemesi var |
Yangın |
-
|
Sığınakta periyodik temizlik,Yanıcı,yakıcı malzeme yasak. |
“ “ “ |
*Tehlike kaynakları her apartmana göre değişkenlik gösterebilir.
Risk Değerlendirmesi Belgesi
Apartmanın adı: İşverenin adı: …………..Apartmanı Kat Malikleri
Apartmanın adresi:………………Ankara
Risk değerlendirmesinde görev alan iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi olanların adı soyadı ve Bakanlıkça verilmiş belge bilgileri:…………………
Risk değerlendirmesine katılan bütün şahısların ad soyadı ve unvanları:
Yönetici
Yönetici Yrd.
Kat Maliki
Kapıcı
Risk değerlendirilmesinin gerçekleştirildiği tarih :…../…./2013
Risk değerlendirilmesinin geçerlilik tarihi:…../…./2013 tarihinden itibaren 6 yıl
Belirlenen tehlike kaynakları ile tehlikeler: Tabloda gösterilmiştir.
Tespit edilen riskler: Tabloda gösterilmiştir.
Tespit edilen risklerin önem ve öncelik sırasını da içeren analiz sonuçları:
………………………….(varsa risklerin dereceleri yazılacak)
Düzeltici ve önleyici kontrol tedbirleri, gerçekleştirilme tarihleri ve sonrasında tespit edilen risk seviyesi: …./…./2013 tarihinden itibaren bütün risklere karşı önlemler alınmıştır. Risk seviyesi düşüktür.
İş bu risk değerlendirmesi …../…../…… tarihlerinde aşağıda adı soyadı ve ünvanları yazılı olan kişiler tarafından düzenlenerek imza altına alınmıştır.
Düzenleyenler
Apartman yöneticisi apartman yönetici yrd. kat maliki kapıcı
İşyeri hekimi(varsa) iş güvenliği uzmanı(varsa)
Tablo risk değerlendirme belgesinin içeriğini oluşturmaktadır. Yukarıda belirtilen risk değerlendirmesi belgesinin sayfaları(tablo dahil) numaralandırılarak; gerçekleştiren kişiler tarafından her sayfası paraflanıp, son sayfası imzalanacak ve işyerinde saklanacaktır. Bu belge apartmanı teftiş eden iş müfettişleri istendiğinde gösterilecektir. Gerektiğinde bir örneği iş müfettişine verilecektir.
IV- SONUÇ
Risk değerlendirmesi 01.01.2013 tarihinden itibaren apartmanlarda yapılacaktır. Risk değerlendirmesinde temel amaç tehlikeler ve tehlikelerin sebep olacağı risklerin ortadan kaldırılarak sağlıklı ve güvenli bir çalışma ortamını sağlamaktır. Apartman yöneticileri risk değerlendirme ekibi kurarak örneğimizdeki form/tabloya göre apartmanlardaki tehlikeleri belirleyerek oluşabilecek risklere karşı gerekli önlemleri almaları ve alınan bu önlemleri sürekli kontrol etmeleri gerekiyor. Risk değerlendirme belgesini apartman yöneticileri tarafından muhafaza edilir. Bu belgeyi herhangi bir kuruma vermeye gerek yoktur. Risk değerlendirmesi yapmayı ihmal etmeyelim. Çünkü Risk değerlendirmesi yapmayan veya yaptırmayan apartmanlara 2013 yılında 3.234 TL ceza uygulanacak. Bu ceza aykırılığın devam ettiği her ay için 4.851 TL olarak uygulanacak. Cezaları çalışma ve iş kurumu il müdürlüğü uygulayacak(3).
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder