|
|
2016 yılında
yaklaşık 25.000 mükellefin katılımı ile 50.000 civarında e-fatura kullanıcısı
olmuştur. Ancak sistemin yeniliği bu alanda verilen eğitimlerin azlığı
firmaların e-faturalarda hatalar yapmasına neden olmaktadır. SMMM ve YMM meslek
mensupları bir kısmı odaların düzenlediği eğitimlere katılmış ancak bir çoğu bu
alanda bir eğitim alamamıştır. Üstelik firmalar e-fatura kesecek, e-fatura
alacak bu sistemdeki işlerini yürütecek yeterli nitelikli ara personel de
bulamamaktadır. Mevcut personellerine bu alanda eğitim vermek istediğinde ise
bu alanda eğitim veren bir kurumda bulamamaktadır. Bu alanda ilk olan E-
Fatura, E-defter, E-Arşiv kursunu açan Ankara SMMMO'nı kutlamak gerekir. Ancak bu alandaki eğitim ihtiyacı tek bir odanın çabasıyla karşılanabilecek düzeyin çok ötesindedir.
E-fatura ile ilgili olarak eğitim verecek kurumların azlığı konu ile ilgili kitapların sınırlı olması dikkatsizlik ile de birleşince hataların olması kaçınılmaz olmaktadır. E-fatura da yapılan hatalara bir kaç örnek vermek gerekirse;
Fatura, E-defter, E-Arşiv kursunu açan Ankara SMMMO'nı kutlamak gerekir. Ancak bu alandaki eğitim ihtiyacı tek bir odanın çabasıyla karşılanabilecek düzeyin çok ötesindedir.
E-fatura ile ilgili olarak eğitim verecek kurumların azlığı konu ile ilgili kitapların sınırlı olması dikkatsizlik ile de birleşince hataların olması kaçınılmaz olmaktadır. E-fatura da yapılan hatalara bir kaç örnek vermek gerekirse;
· Birden çok
kez KDV hesaplanması (Bir kez %18 KDV alınması gerekirken aynı tutardan iki kez
% 18 KDV alınması)
· Birim fiyatlara bir veya birkaç sıfır fazla yazılması
· Miktarlara bir veya birkaç sıfır fazla yazılması
· İlgisiz hiçbir ticari ilişki bulunmayan mükelleflere fatura kesilmesi
· Fatura tarihlerinde yanlışlık (02.01.2016 yerine 02.01.2015 tarihine fatura kesilmesi gibi)
· Fatura içeriğinde yanlışlık (Gerçekte başka bir malzeme satılmış iken yerine farklı bir malzemenin yazılması)
· E-Faturanın karşı tarafa ulaşmadığından hareketle mükerrer e-fatura kesilmesi
· E-Fatura kesilmesi gerekirken kağıt fatura kesilmesi
· Birim fiyatlara bir veya birkaç sıfır fazla yazılması
· Miktarlara bir veya birkaç sıfır fazla yazılması
· İlgisiz hiçbir ticari ilişki bulunmayan mükelleflere fatura kesilmesi
· Fatura tarihlerinde yanlışlık (02.01.2016 yerine 02.01.2015 tarihine fatura kesilmesi gibi)
· Fatura içeriğinde yanlışlık (Gerçekte başka bir malzeme satılmış iken yerine farklı bir malzemenin yazılması)
· E-Faturanın karşı tarafa ulaşmadığından hareketle mükerrer e-fatura kesilmesi
· E-Fatura kesilmesi gerekirken kağıt fatura kesilmesi
Şüphesiz
yukarıda verilen hata örneklerini çoğaltmak mümkündür. Kağıt faturalarda bu tip
hatalar yapıldığında kağıt fatura doğrudan iptal edilebilmekteydi. E-fatura
uygulamasında iptal faturası öngörülmemiştir. Bu sebeple hazırlanan mali
mühürle veya e-imza ile mühürlenip karşı tarafa gönderilen e-faturanın iptali
söz konusu değildir. Ancak ticari fatura kesilmiş ise karşı tarafın hata konusu
faturayı iade etmesi mümkündür. Temel ve ticari faturalarda hatalı faturalar
için en iyi yol faturayı kabul etmemektir. Ticari e-faturada sistem üzerinden
ret yanıtı verilebilirken temel e-faturalarda ret yanıtı noter gibi harici
yollarla verilmelidir.
Bazen hataların çift taraflı olduğu da görülmektedir. Satıcı A, yanlış fatura kesmiş örneğin 1.000,00 TL yerine 10.000,00 TL fatura kesmiş alıcı B bu faturayı yanlışlıkla kabul etmiş olabilir. Bu durumda taraflar karşılıklı anlaşarak şu işlemleri gerçekleştirebilirler.
Bazen hataların çift taraflı olduğu da görülmektedir. Satıcı A, yanlış fatura kesmiş örneğin 1.000,00 TL yerine 10.000,00 TL fatura kesmiş alıcı B bu faturayı yanlışlıkla kabul etmiş olabilir. Bu durumda taraflar karşılıklı anlaşarak şu işlemleri gerçekleştirebilirler.
a)Yanlış
kesilen fatura temel fatura ise o faturanın tutarı kadar içeriği aynı bir
faturayı B firması A’ya keser cari hesap böylece sıfırlanır. Daha sonra A
firması B’ye doğru fatura keser.
b)Vergilendirmede vergiyi doğuran olayın gerçek mahiyeti esastır ilkesinden hareketle A ve B firması yetkilileri aralarında bir tutanak tutarak olayı tespit ederler ve ilgili vergi dairesine durumu dilekçe ile bildirirler.
b)Vergilendirmede vergiyi doğuran olayın gerçek mahiyeti esastır ilkesinden hareketle A ve B firması yetkilileri aralarında bir tutanak tutarak olayı tespit ederler ve ilgili vergi dairesine durumu dilekçe ile bildirirler.
Esas olan
hata yapmamaktır. Ancak hata insana özgüdür. Hatalı işlemlerde hemen ceza
kesilmesi yerine tarafların durumu düzeltebileceği yollar ihdas etmek gerekir.
Sistemin çok yeni olması bu alanda yetişmiş uzmanların azlığı firmaları
istemeden de olsa hata yapmaya itmektedir. HABERTR 07.03.2016
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder