KDV İadesi talebinde bulunan kurumların, İnternet
Vergi Dairesi aracılığıyla
sisteme yüklemiş oldukları listelere ek olarak
01/2016 döneminden itibaren
“ İndirimli Orana Tabi İşlemlere ait Satış
Faturaları listesi “ ile
“ İndirimli Oran Hesaplama Tablosu “
eklenmiştir.
Konuyla ilgili açıklamalar aşağıda belirtildiği gibidir;
İnternet Vergi Dairesine
Elektronik Ortamda Sunulan Listeler:
1-İndirilecek KDV Listesi
2-Yüklenilen KDV Listesi
3-GÇB Listesi
4-Satış Faturası (Mal
İhracı) Listesi
5-Tevkifatlı Satış
Faturaları Listesi
6-İhraç Kayıtlı Satış
Faturaları Listesi
7-Satış Faturası Listesi
(318 ve 321 Kodlu İade Türleri İçin)
8-İadesi Talep Edilen KDV
Hesaplama Tablosunu
9-İndirimli Oran Hesaplama
Tablosu
10- İndirimli Orana Tabi
işlemlere ait satış faturası listesi
A- İNDİRİMLİ ORANA TABİ
İŞLEMLERE AİT SATIŞ FATURA LİSTESİNİN
EXCEL DOSYASI OLARAK OLUŞTURULMASI
İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR:
Mükellefler İndirimli Orana
Tabi İşlemlerden KDV İadesi talebinde bulunduklarında,
İndirimli Orana Tabi
Satış Fatura Listesini Excel dosyası aracılığıyla da gönderebilirler.
KDV iade listelerinin
sisteme aktarılması işlemi ile ilgili olarak elektronik ortamda
gönderilen
verilerin alımı, excel dosyasının ilk çalışma sayfasındaki
B sütunun 5.
satırından (B5 Hücresinden) başlamaktadır.
Aşağıda ekran görüntüsü verilen
excel dosyasında kırmızı
dolgu ile gösterilen B sütunun 5. satırı (B5
Hücresi) veri alımına
başlandığı hücredir. İndirimli orana tabi işlemlere
ait satış fatura listesi,
İnternet Vergi Dairesindeki örnek excel
dosyasından indirilerek de doldurulabilir.
İndirimli orana tabi
satışlara ilişkin satış faturası listesi;
01/2016 iade dönemi ve
sonrası dönemler için ; 406 işlem kodundan –
İndirimli orana tabi
işlemlere ilişkin iade (yılı içinde aylık mahsuben iade.)
439 işlem
kodundan– İndirimli orana tabi işlemlere ilişkin iade. (yıllık)
ve
405 işlem kodundan- (İndirimli orana tabi malların
ihraç kaydıyla teslimleri ile ilgili yüklenilen KDV farkından)
iade talep
eden mükellefler tarafından doldurulacaktır.
1 No.lu Sütun- Satış
Faturasının Tarihi: Bu sütuna satış faturasının tarihi
GG. AA.YYYY (gün/ay/yıl) formatında yazılmalıdır.
2 No.lu Sütun- Satış
Faturasının Serisi: Bu sütuna satış faturasının
serisi
yazılmalıdır. Fatura serileri genelde “A” şeklinde sadece
harflerden
oluşabileceği gibi “A5” gibi harf ve rakamlardan da
oluşabilmektedir.
Faturaların serileri A-5, A 5, A/5 şeklinde olsa dahi
harf ve sayı arasına
herhangi bir işaret veya boşluk bırakmaksızın
bitişik olarak “A5” şeklinde
yazılmalıdır.
Ancak, Satış faturası yerine Z raporu, mahsup fişi, ödeme
kaydedici
cihaz fişleri veya 421 Sıra No.lu V.U.K. Genel Tebliği gereğince
elektronik
fatura uygulamasında bulunan mükellefler tarafından düzenlenen
e-Faturalarda “Seri” alanı bulunmadığından “Alış Faturasının Serisi”
bölümü
boş bırakılacaktır.
3 No.lu Sütun Satış
Faturasının Sıra Numarası: Bu sütuna satış faturasının
sıra
numarası yazılmalıdır. Bu alan nümerik ve alfa nümerik işaretlerin
kullanıldığı en fazla 20 karakterden oluşabilir.
(Örnek: 576, 9624, 701602,
A8F20120000000080000 vb.)
421 Sıra No.lu V.U.K. Genel Tebliği gereğince
elektronik fatura uygulamasına
dahil olma zorunluluğu getirilen mükellefler
tarafından düzenlenmesi gereken
ve 16 karakterden oluşan (İlk üç karakter alfa
nümerik işaretleri, sonraki dört
karakter faturanın düzenlendiği yılı ve
son dokuz karakter ise müteselsil numarayı
ifade etmektedir.) e-Faturalar
“Alış Faturasının Sıra No.su” alanına boşluk
bırakılmadan bitişik olarak
(GIB2013000000082, ABC2014000011437 gibi) yazılmalıdır.
4 No.lu Sütun- Alıcının Adı
Soyadı/ Unvanı: Bu sütuna satış faturası düzenlenen
alıcının gerçek kişilerde adı-soyadı, tüzel kişilerde tüzel kişiliğin
unvanı yazılmalıdır.
5 No.lu Sütun- Alıcının
Vergi Kimlik veya T.C. Kimlik Numarası: Bu
sütuna alıcının vergi kimlik numarası yazılmalıdır. (alıcı gerçek kişi ise
TC kimlik numarası da yazılabilir.) Ancak, bu alana satış faturası yerine Z
raporu, mahsup fişi veya ödeme kaydedici cihaz fişleri yazılacak ise bu
durumda vergi kimlik numarası alanına 10 tane üç (3333333333) yazılmalıdır.
6 No.lu Sütun- Satılan
mal/hizmetin cinsi: Bu sütuna satılan mal/hizmetin
cinsi yazılmalıdır. Girişi yapılacak satış faturası ile birden fazla
mal/hizmet satındı ise bu sütuna -çok genel olmamak kaydıyla- ana başlıklar
halinde virgül ile ayırarak alınan malların/hizmetlerin cinsleri yazılır.
Bir faturada hem %1 hem de %8 orana tabi satış var ise bu mal/hizmetler KDV
oranlarına göre ayrıştırılarak yazılması gerekir. Satış faturasında
%18’lik satış varsa listeye hiç yazılmayacaktır.
7 No.lu Sütun-Satılan
Mal/Hizmetin Miktarı: Bu sütuna satın mal/hizmetin
miktarı yazılmalıdır. Bu alan harf ve rakamlardan oluşabilir. Girişi
yapılacak satış faturası ile birden fazla mal/hizmet satılmış ise bu alana
-çok genel olmamak kaydıyla- ana başlıklar halinde virgül ile ayırarak
satılan mal/hizmetlerin miktarları ve birim/ölçü türleri yazılmalıdır.
8 No.lu Sütun-Satılan
Mal/Hizmetin KDV Hariç Tutarı: Bu sütuna satış faturasının
KDV hariç tutarı TL cinsinden yazılmalıdır. Bu sütun rakamlardan
oluşmalıdır. Satış faturasında farklı KDV oranlarına tâbi mallar/hizmetler
bulunursa fatura KDV oranlarına göre bölünerek KDV hariç tutarlarının
toplamı yazılmalıdır.
9 No.lu Sütun-KDV
Oranı: Bu alan rakamlardan oluşmalıdır. Bir faturada hem %1 hem
de %8 orana tabi satış var ise bu mal/hizmetler KDV oranlarına göre
ayrıştırılarak yazılması gerekir. Satış faturasında %18’lik satış
varsa listeye hiç yazılmayacaktır.
10 No.lu Sütun-
KDV’si: Bu alana satış faturasının KDV tutarı TL cinsinden
yazılmalıdır.
11 No.lu Sütun- İade İşlem
Türü: Bu alana ilgili satış faturasının, KDV beyannamesinde
gösterilen 405,406 veya 439 iade işlem türlerinden hangisi için
düzenlenmişe o işlem türü yazılmalıdır.
12 No.lu Sütun- GÇB Tescil
Numarası (405 işlem türünden iadelerde): Bu alana
sadece 405 işlem türünden iadelerde yapılan satışlara ait faturalardaki
malların ihracatının yapıldığı gümrük çıkış beyannamesinin tescil numarası
yazılmalıdır. Gümrük Çıkış Beyannamesi tescil numarası 16 karakterden
oluşmaktadır ve formatı şu şekildedir. (########EX###### ). İhracat işlemi
GÇB düzenlenmeden yapılması halinde bu alan boş bırakılacaktır.
13 No.lu Sütun- Satışı
Yapılan Taşınmaza Ait İl/İlçe Kodu : İnşaat
taahhüt işlerinde ve/veya konut teslimlerinde, teslimin yapıldığı konutun
bulunduğu il/ilçe kodlarının yazılacağı alandır. İl/İlçe kodları yukarıda
linki verilen Excel dosyasının çalışma sayfasında yer almaktadır.
14 No.lu Sütun- Satışı Yapılan
Taşınmaza Ait UAVT Numarası : İnşaat taahhüt işlerinde
ve/veya konut teslimlerinde, teslimin yapıldığı konutun belirlenmiş olan
UAVT (Ulusal Adres Veri Tabanı) numarasının yazılacağı alandır. UAVT, adres
kodlarının kayıtlı olduğu Ulusal Adres Veri Tabanı’nın kısa adıdır. Adres
kodu ülke sınırları içindeki tüm konutlara ait 10 haneli özel bir
numaradır. Her evin, işyerinin kendine özel bir adres kodu vardır. Detaylı
bilgi için İç İşleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel
Müdürlüğü’nün internet sitesine bakılabilir.
B- İNDİRİMLİ ORAN HESAPLAMA
TABLOSUNA BELGE GİRİŞİ İLE İLGİLİ AÇIKLAMALAR:
2015/04 dönemi
ve sonraki dönemlerde, internet vergi dairesinden iade talep edilirken,
İndirimli orana tabi işlemlere ilişkin iade işlemlerinde (yılı içerisinde
mahsuben –406 işlem türü– ve Yıllık –439 işlem türü– iade) ve
İndirimli orana tabi malların ihraç kaydıyla teslimleri ile ilgili
yüklenilen KDV farkından -405 işlem türü– iade işlemlerinde “İndirimli
Oran Hesaplama Tablosu” nun verilmesi gerekmektedir. İndirimli
oran hesaplama tablosunun doldurulması ile ilgili açıklamalara aşağıda yer
almaktadır.
- İşlem
Türü: Bu alana ilgili dönem KDV beyannamesinde indirimli orana tabi
işlemler ile ilgili olan kod otomatik olarak gelmektedir. Aynı dönemde
hem 406 hem 439 işlem türünden iade talebi var ise bu durumda işlem
türü seçilerek her ikisi için aynı ekran kullanılarak bilgiler
girilmelidir.
- Dönem: Bu alana
beyannamedeki işlem türü 406 ise iade talep edilen yılın Ocak ayından
iade talep edilen döneme kadar olan aylar gelecektir. Söz konusu
alanda ilgili ay seçilerek o aya ait bilgiler girilmelidir. 439 işlem
türünden iade talebi var ise bir önceki yılın 12 ayı ekrana gelecek ve
ilgili aylar seçilerek bilgiler girilecektir.
- İndirimli Orana
Tabi İşlem Bedeli: Bu alana seçilen ayda indirimli orana tabi
işlemlerden yapılan teslimlerin toplam KDV hariç tutarı yazılmalıdır.
- İndirimli Orana
Tabi Hesaplanan KDV: Bu alana seçilen ayda indirimli orana tabi
işlemlerden yapılan teslimlere isabet eden toplam KDV tutarı
yazılmalıdır.
- İndirimli Orana
Tabi Yüklenilen KDV: Bu alana seçilen ayda indirimli orana tabi
işlemlerin den yapılan teslimlere isabet eden alımların KDV tutarı
yazılmalıdır.
- Fark: İndirimli Orana
Tabi Yüklenilen KDV ile İndirimli Orana Tabi Hesaplanan KDV tutarı
arasındaki fark sistem tarafından hesaplanıp otomatik olarak
gelecektir.
- Önceki Dönem
Sonu İade Edilebilir KDV Tutarı: Bu alanda
satışların yapıldığı ilk ayda tutar “0” olarak girilmelidir. Takip
eden aylarda ise tablonun bir önceki ayında “ İadeye Esas KDV Tutarı”
alanında yer alan tutar yazılmalıdır. Ancak, bu tutarın ilgili aya ait
“Devreden KDV” tutarından yüksek olması halinde, iadeye esas KDV
tutarı yerine, devreden KDV Tutarı yazılmalıdır.
NOT: Tablonun
bu alanına Ocak ayına ait tutar her zaman “0” olarak girilmelidir.
- İadeye Esas KDV
Tutarı: Bu sütun “Fark” bölümü ile “Önceki Dönem Sonu İade Edilebilir
KDV tutarı” nın toplamından oluşmakta olup sistem tarafından
hesaplanıp otomatik olarak gelecektir.
- İade Edilebilir
KDV Tutarı: Bu sütuna “İadeye Esas KDV Tutarı – O Yıl
İçin Belirlenen İstisna Sınırı – Daha Önceki Dönemler Mahsubu
Gerçekleşen İade Tutarı” işleminin sonucu yazılacaktır. Ancak, bu
tutarın ilgili aya ait “Devreden KDV” tutarından yüksek olması halinde
devreden KDV Tutarı yazılmalıdır. Bu tutarın negatif çıkması halinde
sıfır olarak yazılacaktır.
- Devreden KDV
Tutarı: Bu alana seçilen aya ait KDV beyannamesindeki “Sonraki Döneme
Devreden Katma Değer Vergisi” tutarı yazılacaktır.
- Mahsubu
Gerçekleşen KDV Tutarı: Bu alana seçilen aylardan önceki
dönemlerde gerçekleştirilmiş olan mahsup tutarları yazılacaktır.
NOT 1- İndirimli
Oran Hesaplama Tablosunda her alana giriş yapılmalıdır. Ancak, yazılacak
herhangi bir tutar yoksa o bölümlere sıfır yazılarak geçilecektir.
Örneğin; mükellefin 2015/04
döneminde 439 iade türünden iade talebinin bulunması ve işe başlama
tarihinin 2014/05 olması halinde, 439 işlem türü için 2014/01-2014/12
dönemine kadar tüm dönemler açılacak olup, işe başlama tarihinden önceki
dönemlere (2014/01-2014/04) ilişkin tüm alanlar sıfır olarak yazılacaktır.
NOT 2- Tablonun
oluşturulmasında excel tablosundan veri çekilmeyecektir. Girişler manuel
olarak bu ekrandan yapılacaktır.
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder