.

.

23 Eylül 2011 Cuma

Yıl İçinde Mükellefiyetini Kapatan Müşterilerin Sözleşme İptalinin, Gelir İdaresine Bildirimi

Yıl İçinde Mükellefiyetini Kapatan Müşterilerin Sözleşme İptalinin, Gelir İdaresine Bildirimi Konusundaki Önerimiz

İstanbul. 19.09.2011 Sayı : 21738

TÜRMOB YÖNETİM KURULU BAŞKANLIĞI’NA-ANKARA
II-GENEL BİLGİ:340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğ ile 3568 sayılı Kanun uyarınca yetki almış olup bağımsız çalışan meslek mensuplarının, mükelleflerin vergi beyannameleri, bildirim ve eklerini elektronik ortamda göndermeleri zorunluluğu getirilmiştir.Elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi verilen meslek mensupları, aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait beyannamelerin yanı sıra, münferit olarak talepte bulunan müşterilerin beyannamelerinin gönderilmesine de aracılık edebileceklerdir. Bu durumda, VUK mük.257 uyarınca, meslek mensubu ile mükellef veya vergi sorumlusu arasında buna ilişkin özel bir sözleşme düzenlenmesi gerekmektedir.Yetki verilmiş meslek mensupları, aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait beyannameleri elektronik ortamda gönderebilmeleri için müşterileriyle (Ek:3) "Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi" ni, münferit talepte bulunan müşterileriyle de (Ek:4) "Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi" ni düzenleyecekler ve sözleşmelerin bir örneğini müşterilerine verecekler, bir örneğini de gerektiğinde ibraz edilmek üzere muhafaza edeceklerdir.

II-SÖZLEŞMELERİN BİLDİRİLMESİ:
A)-Sözleşme girişleri:405 seri numaralı VUK Genel Tebliğinin; 2.1 Sözleşmelerin Elektronik Ortamda Bildirilmesi bölümünde yapılan sözleşmelerin bildirimi aşağıdaki gibi düzenlenmiştir.Meslek mensupları ile mükellefler arasında düzenlenen Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesine/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesine ait bilgilerin, meslek mensupları tarafından sözleşmenin düzenlendiği tarihten itibaren en geç 30 gün içerisinde elektronik ortamda https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer alan internet vergi dairesine girişinin yapılması gerekmektedir.

B)-İptal/fesih bildirimi :Aynı tebliğin 2.2 bölümü ise iptal ve fesih bildirimlerinin nasıl yapılacağı belirtilmiştir.Söz konusu belirlemeye göre;“Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmelerinin/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmelerinin süresinin sona ermesi, iptal ya da feshedilmesi durumunda buna ilişkin bilgi girişinin, sürenin sona erme tarihinden ya da iptal/fesih tarihinden itibaren en geç 15 gün içerisinde meslek mensupları tarafından elektronik ortamda https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer alan internet vergi dairesine yapılması gerekmektedir.
Diğer taraftan mükellefler, istemeleri halinde meslek mensupları ile aralarında düzenlenen sözleşmenin süresinin sona erdiğini ya da iptal/fesih edildiğini bir dilekçe ile sürenin sona erme tarihinden ya da iptal/fesih tarihinden itibaren en geç 15 gün içerisinde gelir/kurumlar vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairesine bildirebilecekleri gibi internet vergi dairesi kullanıcı kodu, parola ve şifrelerinin bulunması durumunda sözleşmelerin sona erdiğine ya da iptal/fesih edildiğine ilişkin bilgi girişlerini https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer alan internet vergi dairesine elektronik ortamda yapabileceklerdir. Adi ortaklık, kollektif ve adi komandit ortaklıklar adına düzenlenmiş sözleşmelerde ise sözleşmenin süresinin sona erdiğine ya da iptal/fesih edildiğine ilişkin dilekçe ortaklığın katma değer vergisi yönünden bağlı olduğu vergi dairesine verilecektir."

III- SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:

SORUN: Gelir vergisi mükelleflerinin yıl içinde veya yılsonunda işi terk etmeleri halinde iptal ve fesih bildirimi: Gerek 405 gerekse 407 seri numaralı VUK genel tebliğlerinde bu konuda bir açıklama bulunmamaktadır. Söz konusu tebliğlerde müşterilerle yapılan sözleşmelerin feshi ve iptali açıklanmıştır. Oysa yıl içinde işi terk eden mükelleflerin sözleşmelerinin 15 gün içinde iptal edilmesi halinde verilmesi gereken beyanname ve bildirimler GÖNDERİLEMEMEKTEDİR. Yapılacak düzenlemede fesih, iptal ve mükellefiyetin kapatılmasının tanımlamalarının yapılması gerekir.
ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Özellikle Gelir Vergisi mükelleflerinin, mükellefiyetlerinin sona erdirilmesinde 15 gün içinde fesih /iptal işleminin yapılması halinde verilmesi gereken beyanname ve bildirimler gönderilememektedir. Çünkü sözleşmeler iptal edilmiştir.
ÖRNEĞİN: 15/Ağustos/2011 tarihinde mükellefiyetini kapatan bir mükellef için özel bir düzenleme olmadığından tebliğdeki fesih ve iptal hükümlerine göre 30/Ağustos’a kadar sözleşme iptalinin yapılması gerekir. Ancak Ağustos dönemine ilişkin KDV beyannamesi, Muhtasar Beyanname, Ba, Bs formu, Kesin mizan bildirimi, 3. dönem geçici vergi beyannamesi ve Mart /2012 de verilmesi gereken Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi VERİLEMEYECEKTİR.
Bu konumda olan müşteriler için iptal işlemi; Son beyannamenin (ilgili takvim yılına
ilişkin yıllık beyanname) verilmesinden sonra 15 gün içinde yapılması sorunu çözecektir.

SORUN: Meslek mensubunun vefatı veya mükellefiyetinin sona ermesi halinde beyan
ve bildirimlerin verilmesi:
Meslek mensuplarımızın vefatı halinde veya mükellefiyetinin kapatılması halinde müşterilerinin veya kendisinin beyanname ve bildirimlerinin verilmesine ilişkin olarak bu konuyla ilgili yayımlanan VUK genel tebliğlerinde bir düzenleme bulunmamaktadır.

ÇÖZÜM ÖNERİSİ: Vefat eden meslek mensuplarının ölümünden sonraki gün ve
aylarda müşterilerine ait beyannamelerinin gönderilebilmesi için;

1)- Vefat tarihini takip eden İKİNCİ ayın sonuna kadar meslek mensubunun şifresi ile meslek
odasının belirleyeceği üye tarafından gönderilmesi,

2)- Vefat eden meslek mensubunun E-beyan gönderme şifresinin yukarıdaki sürenin
dolmasından itibaren 15 gün içinde vergi dairesine bildirilerek iptalinin sağlanması,
Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı nezdinde girişimde bulunularak yukarıdaki
önerilerimiz doğrultusunda işlem yapılması hususu
bilgilerinize arz olunur.

Saygılarımla,
Yahya ARIKAN

Hiç yorum yok: