04.12.1985 tarih ve 3239 sayılı Kanun’un 33.
maddesiyle 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’na eklenen Ek 11. madde ile vergi
incelemesine dayanılarak tarh edilecek vergilerle kesilecek cezalarda, daha
henüz vergi salınmadan ve ceza kesilmeden vergi idaresi ile mükellef arasında
uzlaşma yapılmasına imkan tanıyan “Tarhiyat Öncesi Uzlaşma” müessesesi vergi
sistemimize getirilmiştir. Yukarıdaki ifadeden de anlaşılacağı üzere henüz
vergi salınmadan ve ceza kesilmeden evvel yapılacak bir uzlaşma
kastedilmektedir. Dolayısıyla vergi salınması demek, idarenin tarhiyat yapması
demektir. Halbuki müessese tarhiyat öncesi uzlaşmadır.
Yapılan düzenlemelere göre Maliye Bakanlığı, vergi
incelemesine dayanılarak, tarh edilecek vergilerle kesilecek cezalarda (VUK md.
344/3 hariç) tarhiyat öncesi uzlaşma yapılmasına izin verebilecektir.
Tarhiyattan önce uzlaşmaya varılması durumunda, tutanakla tespit edilen bu
husus hakkında dava açılmayacak ve hiçbir makama şikayette bulunulamayacaktır.
Uzlaşılan vergi miktarı üzerinden VUK’un 112. maddesine göre gecikme faizi
hesaplanacaktır. Tarhiyat öncesi uzlaşmadan yararlanılabilmesi için salınacak
vergi ve kesilecek cezaların bir vergi incelemesine dayanması gerekmekte dir.
Vergi incelemesine dayanılarak yapılan tarhiyatlar
Vergi Usul Kanunu nun 29 ve 30. maddelerine istinaden yapılır. Takdir
Komisyonları tarafından takdir edilen matrahlar üzerinden yapılan tarhiyatlar
bir vergi incelemesine dayanmadığı sadece tespit özelliği taşıdığı) için
tarhiyat öncesi uzlaşma kapsamı dışındadır Uzlaşma talebi vergi ziyaına
sebebiyet verilmesi hallerinin;
- Vergi kanunlarına yeterince nüfuz edememekten,
- 369. maddede yazılı yanılma halinden
kaynaklandığı,
- VUK’un 116, 117 ve 118. maddelerinde yazılı
vergi hataları ile bunlar dışında her türlü maddi hata bulunduğu,
- Yargı
kararları ile idarenin ihtilaf konusu olayda görüş farklılığının olduğunun
ileri sürülmesi sebeplerinin biri veya birkaçının bulunması ile yapılabilir.
Tarhiyat öncesi uzlaşma ile ilgili talepler,
incelemeyi yapan inceleme elemanı tarafından, Yönetmelik’te belirtilen usul ve
esaslara uygun olup olmadığı yönünden incelenir. Yönetmeliğe uygun talepler
inceleme elemanı tarafından ilgili merciilere bildirilerek tarhiyat öncesi
uzlaşma işlemlerine devam edilir. İnceleme sonucu süresi içinde ve usulüne
uygun yapılmayan talepler reddedilir. Mükellefin ya da vekilinin belirtilen gün
ve yerde toplantıya katılması ile uzlaşma görüşmelerine başlanır. Uzlaşma
genellikle mükellefle komisyon arasında pazarlık şeklinde geçmektedir.
Toplantılarda
mükellefin
ekonomik durumu,
vergi
borcunun olup olmadığı,
sahte
belge düzenleme ya da kullanma fiillerinden herhangi birisinden hakkında rapor
bulunup bulunmadığı,
tarhiyata
konu matrah farkının yoruma dayalı olup olmadığı,
incelemeye
yardımcı olup olmadığı,
vergi
ziyaına sebebiyet verilmesi hususunda kasıtlı olup olmadığı vb.
gibi
bir çok sübjektif neden dikkate alınabileceği gibi
bunların hiçbiri de dikkate alınmayabilir.
Yapılan incelemeler sonucu,uzlaşmaya konu edilecek
vergi ve kesilmesi öngörülen cezanın, inceleme elemanınca düzenlenecek bir raporla
uzlaşma gününden en az 15 gün önce mükellefe ve komisyona intikal ettirilmesi
gerekir. İnceleme raporu ilgili mükellef ve komisyona intikal ettirilmeden
uzlaşma yapılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder