.

.

31 Aralık 2010 Cuma

Vergi incelemeleri.(aslından özetle.)

Vergi incelemelerinde gereksiz sorunları nasıl gideririz?Zeki GÜNDÜZ/ 31.12.2010

1. Tutanak taslaklarının paylaşılmaması.Tutanak imzalamaya davet ettiğinizde en azından bir gün önce tutanak taslağını ilgili şirketle paylaşırsanız, tutanakta yer alacak rakamları kontrol edebilme ve şirkete yönelteceğiniz sorulara verecekleri cevapları düşünebilme fırsatı vermiş olursunuz.

2. Tutanağa konulacak ifade.İnceleme tutanağı imzalamak için yapılan davete icabet edildiğinde, adeta şirketlerden daha önce hazırlanmış tutanağı gözden bile geçirmeden imzalamaları beklenmektedir.Genelde şirket yetkililerine tutanaklarda soru sorulmakta, cevap da yine inceleme elemanı tarafından hazırlanmaktadır.Mükellef kendi cevabını düzeltmek, bir şeyler eklemek ya da çıkartmak istediğinde problem yaşanabilmektedir. Yukarıda da işaret ettiğimiz gibi tutanakların bu bölümleri mükelleflere bırakılmalı, hatta ayrı bir yazı şeklinde alınmalıdır.

3.Nelerin eleştirileceği,nasıl eleştirileceği konusunda inceleme sırasında bilgi verilmiyor. Tutanak aşamasına gelmiş bir inceleme aslında bitmiş hatta taslak raporu yazılmış demektir.O aşamada dahi mükelleflere incelemenin seyri, sonucu konusunda gerçekçi bilgiler verilmediğine şahit oluyoruz.

4. Tarhiyat öncesi uzlaşma talep edilmediğinde gönül konuluyor.İnceleme elemanı açıkça yada imalarla töu talep etmesinin kendi hayrına olacağı konusunda mükellefleri yönlendiriyor.Mükellefler yönlendirilmeye çalışılmasa daha şık olur.

5. Mükelleflere bizleri kötülemeyin.Mükelleflere,müşaviriniz işi bilmiyor,daha iyi bir müşavirle çalışsaydınız bunlar başınıza gelmezdi vb. değerlendirmeler yapılıyor.Hemen akabinde bunlar bizlerle paylaşılıyor.Devlet görevlilerinin bu şekilde yorumları mesleği yönlendirme, mesleğe şekil veya yön verme gibi anlaşılabilir.

6. İncelemede mükellefi dinleme protokol/diplomasi gereği olmamalı.Çoğu zaman inceleme elemanları ile yaptığımız görüşmelerde mükellefler/müşavirlerinin dediğine,argümanlarına,dayanaklarına bakılmakdan nezaketen dinlendiğine şahit oluyoruz.Oysa inceleme elemanının gerçeği arama yolunda tüm verileri değerlendiriyor ve raporunda da tüm argümanları karşılıyor olması gerekir.

7. Rakamlar büyüdükçe raporlar daha ayrıntılı,gerekçeleri doyurucu olmalıdır. Raporlarda şirketlerin ymm’si için özensizlikten bahisle sorumluluk raporu yazılıyor. Tarhiyat raporlarında da aynı özen beklenmelidir.

8. Okuma komisyonu sorumluluğu.Kurumsal hafıza, kurumsal tutarlılık, yeknesaklık, kaliteyi koruma,yanlışlıkları önlemenin yolu kontrol mekanizmalarıdır.Bu komisyonlarında görevlilerin görevlerini "maddi hata","ifade hatası" ile sınırladıkları izlenim içindeyiz. Bu komisyonların en önemli işlevi kendi kurumlarının kalitesini/saygınlığını korumaktır. Denetçinin bağımsızlığı, vergideki her yorumun bir ağırlığının olması ayrı bir öneme haizdir, ancak, bu kavramları aşındırmamak gerekir.

9. Vergi İdaresi irade ortaya koyabilmelidir.Mali İdare'nin görüş verdiği bir konuda inceleme yapıldığında vergi idaresi ortadan kayboluyor,mükellefi tek başına bırakıyor. Vergi İdaresi halen aynı görüşte ise vergi inceleme elemanları karşısında mükellefi yalnız bırakmamalı, konuya müdahil olmalıdır.

Hiç yorum yok: