| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
28.06.2011 - 2011/044 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mali Tatil Hatırlatmaları | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15.03.2007 tarih ve 5604 sayılı Mali Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanun’un 1. maddesi gereği 01.07.2011 – 20.07.2011 dönemi mali tatildir. Mali tatil uygulamasına ilişkin açıklamalar; Maliye Bakanlığınca yayımlanan 1 sıra no.lu Mali Tatil Uygulaması Hakkında Genel Tebliğinde yer almaktadır. Aşağıda mali tatil uygulamasına ilişkin özet bazı hatırlatmalara yer verilmiştir. 1. Mali tatil nedeniyle uzayan süreler Son günü mali tatile rastlayan bazı süreler, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılmaktadır. Bu hüküm kapsamında olan süreler şunlardır: - Beyana dayalı tarhiyatta, beyanname verme süresinin son günü mali tatil süresi içerisinde kalan vergi, resim ve harçlara ilişkin beyannamelerin verilme süreleri, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamaktadır (istisnaları aşağıda sayılacaktır). - Mali tatil süresinin sonu beklenmeden beyannamelerin verilmesi mümkündür. - İkmalen, re’sen veya idarece yapılan tarhiyata ilişkin olup vadesi mali tatile rastlayan vergi, resim ve harçlar ile vergi cezaları ve gecikme faizlerinin ödeme süresi, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılmaktadır. - İkmalen, re’sen veya idarece yapılmış olan tarhiyatlara karşı mükelleflerin uzlaşma talep etme veya cezada indirim talebinde bulunma süresinin son gününün mali tatile rastlaması halinde bu süre, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılmaktadır. Mali tatil süresi içinde uzlaşma veya cezada indirim talebinde bulunulması mümkündür. - Vergilendirmeye ilişkin olaylarla ilgili olarak Maliye Bakanlığınca veya vergi dairelerince devamlı bilgi verme çerçevesinde istenecek bilgilerin verilmesine ilişkin sürenin son gününün mali tatile rastlaması halinde bu süre, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamış sayılmaktadır. 2011/Temmuz Mali Takviminin tamamına www.vergiportali.com'dan ulaşabilirsiniz.
2. Mali tatil nedeniyle işlemeyen süreler Mali tatil nedeniyle işlemeyen süreler şunlardır: - Muhasebe kayıt süreleri mali tatil süresince işlememektedir. - Vergi Usul Kanunu’nun 153-170. maddelerinde düzenlenen bildirme sürelerinin mali tatile rastlaması halinde bu süre, mali tatil süresince işlememektedir. - Dava açma süresinin mali tatile rastlaması halinde süre, mali tatil süresince işlememektedir. DİKKAT: Mali tatilin temyiz süresine etkisi konusu açık değildir. Mali tatilin süreleri uzatıcı etkisinin temyiz sürelerini uzatmadığı yönünde yargı kararları bulunmaktadır. Bu nedenle, sonradan telafi edilemez sonuçlarla karşılaşmamak için, temyiz başvurularının zamanında yapılmasına özen gösterilmesinde yarar vardır. 3. Mali tatil süresince defter ve belgelerin ibrazı, vergi incelemesine başlama Kanun’la belirlenen özel haller hariç, mali tatil süresince işyerinde incelemeye başlanılması ve inceleme amacıyla defter ve belgelerin bu süre içinde ibrazının istenmesi mümkün değildir. Mali tatil süresinden önce başlanılmış olan incelemelerin devamı mümkündür. Ancak, bu süre içinde ilave defter, belge ve bilgi talep edilmesi ve tutanak imzalamaya davet edilmesi mümkün değildir. 4. Mali tatil süresince bilgi isteme ve tebligat işlemleri Mali tatil süresince, vergi ve ceza ihbarnameleri ile mahsup taleplerine yönelik olanlar hariç, bilgi isteme taleplerinin mükelleflere, vergi ve ceza sorumlularına bildirilmesi mümkün değildir. Mahsup taleplerine yönelik bilgi isteme talepleri mali tatil süresi içerisinde de bildirilebilmekte olup, gerek mali tatil süresinden önce gerekse de mali tatil süresi içerisinde gerçekleşen söz konusu bilgi isteme taleplerine ilişkin tebligat işlemlerinde süre uzamamaktadır. 5. Mali tatilin sona erdiği günü izleyen yedi gün içinde biten kanuni ve idari süreler Mali tatilin sona erdiği günü izleyen yedi gün içinde biten kanuni ve idari süreler, tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedinci günün mesai saati bitiminde sona ermektedir. 6. Beyanname verme süresi uzamış olan vergilerde ödeme süresi Beyana dayanan ve beyanname verme süresi malî tatil nedeniyle uzamış olan vergilerde ödeme süresi (aynı ay içerisinde kalmak kaydıyla), uzayan beyanname verme süresinin son gününden itibaren üçüncü günün mesai saati bitimine kadar uzamaktadır. 7. Mali tatil nedeniyle uzamayan süreler Aşağıda sayılan süreler mali tatil nedeniyle uzamamaktadır: - Özel tüketim vergisi, banka ve sigorta muameleleri vergisi, özel iletişim vergisi ile şans oyunları vergisine ilişkin olarak verilmesi gereken beyannamelerin verilme ve ödeme süreleri. - İcra yoluyla yapılan satışlarda katma değer vergisi uygulamasına yönelik (5) no.lu Katma Değer Vergisi Beyannamesinin verilme ve ödeme süresi. - Noterlik Kanunu’nun 118. maddesine göre noterler tarafından tahsil edilen damga vergisi ve harç bedellerinin bu Kanun’un 119. maddesi uyarınca ilgili vergi dairesine bildirilmesine ilişkin olarak verilecek beyannameler ile süreksiz yükümlülük şeklinde değerlendirilen ve 492 sayılı Harçlar Kanunu’na göre verilen (1), (2) ve (4) no.lu Beyannamelerin verilme ve ödeme süreleri. - Kanuni süresinden sonra kendiliğinden veya pişmanlık talepli olarak verilen beyannamelerin ödeme süresi. 8. Mali tatil kapsamında olmayan süreler - Gümrük idareleri, il özel idareleri ve belediyeler tarafından tarh ve/veya tahsil edilen (ithalde alınan katma değer vergisi, emlak vergisi, çevre temizlik vergisi gibi) vergi, resim ve harçlar hakkında mali tatil uygulanmamaktadır. - Özel kanunlarında ödeme süreleri tespit edilmemiş amme alacaklarının ödeme sürelerinin, 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tayin edilmesi ve tayin edilen sürelerin de mali tatile rastlaması halinde, bu alacaklar için belirlenen ödeme süreleri, mali tatil nedeniyle uzamamaktadır. 9. Sosyal güvenlik mevzuatı kapsamındaki yükümlülüklere ilişkin uzayan ve uzamayan süreler Sosyal güvenlik mevzuatı kapsamında olan yükümlülüklerden, mali tatil nedeniyle uzayan sürelere ilişkin yasal düzenleme, 5604 sayılı Kanun’un 2. maddesinde yapılmış, buna ilişkin açıklamalara ise Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca yayımlanan 5604 sayılı Mali Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanun’un 2. maddesinin Uygulanmasına İlişkin Tebliğde yer verilmiştir. Yapılan düzenlemelere göre; - İşyeri bildirgesinin - Sigortalı işe giriş bildirgesinin - Sigortalı işten ayrılış bildirgesinin - Aylık prim ve hizmet belgelerinin verilmesi gereken sürenin son gününün mali tatile rastlaması halinde, bu belgelerin verilme süresi, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzayacaktır. Öte yandan; - 5510 sayılı Kanun kapsamında kesilen idari para cezalarının tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içinde ödenmesi veya aynı süre içinde bu cezalara itiraz edilmesi gerekmektedir. İdari para cezaları ile ilgili ödeme ve itiraza ilişkin 15 günlük sürenin son gününün mali tatile rastlaması halinde, bu süreler mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamaktadır. - Re’sen tahakkuk ettirilerek tebliğ edilen prim borcuna karşı tebliğ tarihinden itibaren bir ay içinde itiraz edilebilmektedir. Bir aylık sürenin sonunun mali tatile rastlaması halinde itiraz süresi, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamaktadır. - Sosyal Güvenlik Kurumunun ilgili birimince yapılan araştırma sonucunda bulunan fark işçilik tutarı üzerinden hesaplanarak tebliğ edilen prim, gecikme cezası ve gecikme zammından oluşan borcun kabul edilmesi ve müfettiş incelemesi istenmediğine dair işverence bir ay içinde taahhütname verilmesi halinde, borç idari aşamada kesinleşmektedir. Taahhütnamenin verilmesinin son gününün mali tatile rastlaması halinde taahhütname verme süresi, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamaktadır. - Asgari İşçilik Komisyonunca tespit edilen ve işverene tebliğ edilen asgari işçilik oranına, bir ay içinde itiraz edilebilmektedir. Asgari işçilik oranına itiraz süresinin son gününün mali tatile rastlaması halinde, itiraz süresi, mali tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi gün uzamaktadır. Mali tatilden etkilenmeyen, 5510 satılı Kanun kapsamındaki bazı yaygın işlemlerden bazıları aşağıda sayılmıştır: - İş kazası ve meslek hastalığı bildirimi - e-bildirge uygulaması kapsamında işverenlerce internet ortamında Sosyal Güvenlik Kurumuna gönderilen sigortalı hesap fişi - Sigortalının istirahat belgesinde gösterilen tarihlerde işyerinde çalışmadığına dair işverenlerce düzenlenen belge - Prim ödemelerini kendileri yapan 5510 sayılı Kanuna tabi sigortalıların yaptığı iş ve işlemler. 10. Diğer kanun’larla ilgili düzenlemeler Malî tatil ilan edilen döneme rastlayan tarihlerde Sendikalar Kanunu, İşsizlik Sigortası Kanunu ve İş Kanununa göre işverenlerce yapılması gereken, iş kazası ve meslek hastalığı bildirimleri dışında kalan beyan, bildirim ve ödemeler de yukarıda belirtilen süreler kadar ertelenmektedir. Konuyla ilgili açıklamalar Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca yayımlanan 5604 sayılı Mali Tatil İhdas Edilmesi Hakkında Kanun’un 2. maddesinin Uygulanmasına İlişkin Tebliğde yer almaktadır.
Mali tatille ilgili Kanun ve Genel Tebliğ metinlerine aşağıdaki linkler yardımıyla ulaşabilirsiniz.
Saygılarımızla,
Recep Bıyık Mevzuat, Eğitim ve Araştırma Başkanı |
muhasebe büromuzda karşılaştığımız sorulara hemen bulduğumuz yanıtları burada biriktiriyoruz.
.
28 Haziran 2011 Salı
MALİ TATİL (Vergi Portalı'ndan)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder