SON TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİ YÖNETMELİĞİ UYGULAMASIYLA
GETİRİLEN YENİLİKLERİN DİĞER AR-GE VE YENİLİK DESTEK PROGRAMLARI İLE
BÜTÜNLEŞTİRLMESİ SEMİNERİ
Prof.
Dr. Atila BAĞRIAÇIK-Ulusal ve Uluslar arası Ar-Ge ve Yenilik Hibe
Fonları Uygulayıcısı, YMM, Baş Denetçi
Fonları Uygulayıcısı, YMM, Baş Denetçi
Teknoloji
Geliştirme Bölgeleri( TGB ) Kanunun Uygulama Yönetmeliği i 12 Mart 2014
tarihinde yayınlanarak hem kanunla yapılan değişiklikler mükellefler tarafından
uygulanabilir hale getirilmiş hem de 5746 Sayılı Araştırma
Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun ile
TGB Kanunu arasındaki uygulama farklılıkları giderilmiştir ve Ar-Ge mevzuatları
arasında paralellik sağlanmaya çalışılmıştır.Teknopark ya da
Teknokent’teki gerek yönetici şirket gerekse de bölgede faaliyette
bulunan girişimciler açısından getirilen bu değişiklikleri şu şekilde
özetleyebiliriz;
YÖNETİCİ ŞİRKETLERE
İLİŞKİN İYİLEŞTİRMELER
- Teknoloji Geliştirme Bölgelerinin
sorumlulukları arasında Ar-Ge yapmaya ve yaptırmaya yönelik faaliyetlere
ve yeni girişimcilere daha yoğun vurgu yapılmaktadır. Bu kapsamda
Teknoloji Transfer Ofisleri, Kuluçka Merkezleri ve Teknoloji İş Birliği
Programlarının etkinliği i ve bu programların çıktılarının ticarileşmesini
sağlamak amacıyla yönetmeliğe yeni maddeler eklenmiştir. Bu maddelerde
belirlenen sürelerde yönetici şirketlerin mutlaka TTO ve Kuluçka Merkezi
kurmaları gerekmektedir. Bölge faaliyete geçtikten sonra; üç yıl içerisinde
Teknoloji Transfer Ofisinin, Bölge içerisinde KOSGEB
tarafından işletilen teknoloji geliştirme merkezi yok ise en geç bir yıl
içerisinde kuluçka merkezinin kurulması gerekmektedir.
- Yönetici şirket, kuluçka firmalarına birim
metrekare kira ücretlerinin kamu destekli Ar-Ge projesine sahip
olanlar için yüzde 25, diğerleri için %50′sinden fazla olmamak üzere,
Ar-Ge projesi süresi esas alınarak en fazla 36 aya kadar indirimli yer
tahsis edebilecektir.
-Ar-Ge
projelerine verilen önemin bir göstergesi olarak, başka bir kamu ve
uluslararası Ar-Ge destek programları kapsamında desteklenen projelerin Bölge
işletme yönergesinde aksi yönde bir uygulama öngörülmedikçe yeniden incelemeye
ve onaya tabi tutulmaması esası getirilmiştir.
- Bölgenin kurulacağı yer seçimlerinde; Ar-Ge
ve sanayi potansiyeline ek olarak finansal yeterlilik de aranmaya
başlanmıştır. Finansal yeterliliğin aranmasındaki ana amaç; devlet
kaynaklarının yanı sıra finansal imkânları olan Ar-Ge ve teknoloji
geliştirme ile ilgili kooperatif tüzel kişiliğinin de yönetici şirket
kurucuları arasında yer alabilmesi ve sonradan ortak olabilme imkânı
verilmesidir.
- Bölgedeki kuruluş, genişleme veya daralma
faaliyetlerinin her biri için ayrı bir prosedür oluşturulmuş, başvuru
dosyalarında istenen bilgi ve belgeler farklılaştırılmıştır.
- Değerlendirme Kurulunda DPT, TTGV temsilcileri
üyelikten çıkartılmış, Maliye ve Kalkınma Bakanlığı temsilcileri yeni
kurul üyeleri olmuşlardır.
- Yönetici şirketin Destek
talebinde bulunabileceği alanlar genişletilmiş, TTO, Kuluçka Merkezi ve
Teknoloji iş birliği programları ile ilgili destek talepleri, Kalkınma
Bakanlığı’na bildirilecektir.
-
Yönetici şirketin esas sözleşmesinde yapılan değişikliklerin Türkiye Ticaret
Sicil Gazetesi’nde yayımlanması gerekmekte ayrıca Yönetici şirket kuruluş
işlemlerinin, Bölge kuruluş kararının Resmi Gazete yayımlanmasından
itibaren 1 yıl içerisinde tamamlanması gerekmektedir.
TEKNOLOJİ GELİŞTİRME
BÖLGELERİNDE YER ALAN FİRMALARA İLİŞKİN İYİLEŞTİRMELER
1.MUAFİYET VE İSTİSNALARIN SÜRESİNİN UZATILMASI-TGB Kanunu kapsamında Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde faaliyet
gösteren mükelleflerin münhasıran bu bölgelerdeki yazılım ve Ar-Ge
faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları 31.12.2023 tarihine
kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır.
Muafiyet
ve istisnalardan yararlanılabilmesi için Vergi Dairesine
yapılacak başvuru dosyasına yönetici şirketten alınan söz konusu vergi mükelleflerinin
Bölgede yer aldığını ve mükelleflerin faaliyet alanlarını gösteren belge de
eklenir, aksi takdirde istisna uygulanmaz.
Yönetici
şirket, ayrıca, Kanunun uygulanması ile ilgili olarak düzenlenen kâğıtlardan ve
yapılan işlemlerden dolayı damga vergisi ve harçtan muaftır. Yönetici şirket,
bu muafiyet ve istisnaların uygulanabilmesi için bağlı bulunduğu vergi dairesine
başvuruda bulunur.
2.PERSONEL
İSTİHDAMI VE ÜCRETLENDİRMEYE İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER
- Yeni yönetmelikte araştırmacı, yazılımcı ve
Ar-Ge personeli tanımlarına ilave olarak Destek
Personelleri ve Teknisyenler eklenerek daha önce
Ar-Ge personelleri için geçerli olan muafiyet ve istisnalar destek
personelleri ve teknisyenler için de geçerli hale getirilmiştir.
- Destek personeli hesaplamalarında Ar-Ge
personel sayısının %10′unu aşmaması kaydıyla, brüt ücreti en az olan
destek personellerine her türlü vergi istisnası uygulanacaktır.
- Ulusal Bayram, genel tatiller hakkında
belirtilen tatil günleri teşvik uygulamasında dikkate alınacaktır.
- Ücretlerin brüte iblağ edilmesi gerektiği
durumlarda kanunla sağlanan vergi teşviklerinin dikkate alınmaksızın
hesaplanması gerektiği belirtilmiştir.
- Ar-Ge ve destek personelinin bu kanun
kapsamında elde ettiği tüm gelirler (ücret, prim ikramiye vb ödemeler)
istisna kapsamına dâhildir.
- Ar-Ge projelerinde çalışan personellerin
aylık olarak yönetici şirkete onaylatılması devam etmektedir.
- Bölge dışında geçirilen sürelerin bir
kısmının belirli izinlerle istisna kapsamına alınması sağlanmıştır. Bu
kapsamda bölge dışında geçirdiği sürelere ait ücretleri; firmanın Ar-Ge personeli
için % 25,üniversite bünyesinde
kadrolu olan öğretim elemanları için % 50 oranında gelir vergisi kapsamı
dışında tutulacaktır.
Bölge dışında geçen sürelere istisna uygulamak için;
- Girişimci şirketin yürüttüğü yazılım ve/veya
Ar-Ge projesinin bir kısmının Bölge dışında yürütülmesinin zorunlu
olduğu hallerde, girişimci şirket, yazılım ve/veya Ar-Ge projesinin
Bölge dışında geçirilmesi gereken kısımlarına ilişkin gerekçeli teklifi
ile çalışanların projeler itibarıyla sayıları ve nitelikleri, bu
personelin projelerde görev aldığı süreler, ücretlerine ilişkin bilgiyi
yönetici şirkete sunar.
- Girişimci şirket tarafından sunulan gerekçeli
teklif yönetici şirket tarafından incelenir ve söz konusu yazılım ve/veya
Ar-Ge projesinin bir kısmının Bölge içinde yürütülemeyeceğinin (Bölge
dışında yapılmasının zorunlu olduğunun) tespit edilmesi ile Bölge dışında
yürütülen yazılım ve/veya Ar-Ge faaliyetlerinin Bölgede yürütülen
aynı yazılım ve/veya Ar-Ge projesi kapsamında olduğunun tespit
edilmesi şartıyla, gerekçeli teklif yönetici şirket tarafından onaylanır.
- Bölgede çalışan
Ar-Ge personelinin, yürüttüğü yazılım ve/veya Ar-Ge projesi ile
ilgili Bölge dışında geçirdiği süreye ilişkin yazılım ve/veya
Ar-Ge çalışması yapılan kurum veya kuruluştan aldığı belge yönetici
şirkete sunulur.
3.AR-GE PROJESİ
ÇIKTILARININ BÖLGEDE SERİ ÜRETİMİNE İZİN VERİLMESİ
- Daha önceki yönetmelikte Teknoloji Geliştirme
Bölgesinde üretime yönelik yasaklamalar yer alırken, Ar-Ge’nin
ticarileşmesi amacının ön planda tutulması neticesinde önemli bir
düzenleme yapılmış ve TGB içinde Ar-Ge projesi geliştirilmesinin yanında
seri üretim yapılmasına
da olanak sağlanmıştır.
- Firmalar, Bölgede başlatıp sonuçlandırdıkları
Ar-Ge projeleri sonucu elde ettikleri teknolojik ürünün üretilmesi için
gerekli olan yatırımı, yönetici şirketin uygun bulması ve Bakanlığın izin
vermesi şartıyla, herhangi bir Bölge içerisinde yapabilirler. Söz konusu
yatırıma konu olan teknolojik ürünün üretim inin izin belgeleri, ilgili
kurum ve kuruluş tarafından Bakanlık görüşü alınarak, öncelikle verilir.
Bu yatırımlara ilişkin faaliyetler, Vergi Usul Kanunu gereğince tutulması
zorunlu defterlerde, yatırım yapan işletmelerin Bölgede yürüttükleri Ar-Ge
faaliyetlerinden ayrı olarak izlenir. Bu yatırımlar nedeniyle Bölgede
çalışan personel ve bu yatırımlarından elde edilecek kazançlar Bölge
dışında faaliyet gösteren işletmelerin ve bunların personelinin tabi
olduğu esaslara göre vergilendirilir. Başka bir deyişle bu tür
teknokent’teki yatırım faaliyetleri için vergi muafiyeti ve istisnası söz
konusu olmamaktadır.
4.TEKNOKENT’TE
KDV UYGULAMASI
KDV Kanunu’nun geçici 20. maddesi uyarınca, 4691 Sayılı
Kanun’a göre Teknoloji Geliştirme Bölgesinde faaliyette bulunan girişimcilerin
kazançlarının gelir veya kurumlar vergisinden istisna bulunduğu süre içinde
münhasıran bu bölgelerde ürettikleri ve sistem yönetimi, veri yönetimi, iş
uygulamaları, sektörel, internet, mobil ve askeri komuta kontrol uygulama
yazılımı şeklindeki teslim ve hizmetlerinin Katma Değer Vergisi Kanunu
kapsamında katma değer vergisinden müstesna tutulması için yönetici şirketin
onayı alınarak ilgili vergi dairesine başvuruda bulunulur.
5.UYGULAMADAKİ
DÜZENLEMELER
- Eski yönetmelikte tüm bildirimlerin Maliye
Bakanlığı’na yapılması gerekli iken, yeni yönetmelikte Vergi Dairesine
bildirim ve beyan yeterli hale getirilerek prosedürlerde azaltmalar
yapılmıştır.
- 4691 Sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri
Kanunu ile 5746 Sayılı Araştırma Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi
Hakkında Kanunda birçok uygulama benzerlik göstermekle beraber, firmaların
her iki kanunun kapsamına girmesi durumunda uygulamada ne yapacaklarına
ilişkin hususlar net değildi ve firmalar Teknoloji Geliştirme Bölgesinde
yer alıyorsa 5746 sayılı kanundan faydalanamıyorlardı. Düzenleme ile firmalara seçim
hakkı verilmiş olup, 5520
sayılı Kanun, 193 sayılı Kanun ve 5746 sayılı Kanunda yer alan vergisel
teşviklerden yararlanmak isteyenler, bu durumu Maliye Bakanlığına ve Bölge
yönetici şirketine eş zamanlı olarak bildirimle
yapabilme imkânı sağlanmıştır.
- Bölgede yer alan firmaların faaliyetlerinin
denetlenmesi ve standartlaştırılması için formatlar geliştirilmiş ve
girişimcilerin her 3 aylık faaliyetlerine ilişkin bildirimlerinin Mali
Müşavir veya YMM tarafından onaylanması istenmiştir.
Firmalar/girişimcilerin onaylattıkları bu belgeleri yönetici şirkete
iletmeleri zorunlu tutulmuştur. Ayrıca bu formların belirlenen zamanlarda
teslim edilmemesi durumunda yaptırım olarak muafiyetlerden yararlanıp
yararlanılmaması Bakanlık incelemesine bağlanmıştır.
- Eski yönetmelikte Maliye Bakanlığı’na beyan
edilen yönetici şirkete onaylatılan listeler, artık inceleme ve denetimler
için saklanacaktır.(Kaynak: Sistem Global Danışmanlık)
SONUÇ
- Yeni getirilen düzenlemeyle istisna ve
muafiyetlerde iyileşme yanında bölgede seri üretim imkânının getirilmiş
olmasına rağmen, yeni uygulama ile firmalara değişik destek programları
arasında seçim hakkı getirilmiş olduğundan bizce stopaj, SGK desteği,
Ar-Ge indirimi mali teşviklerin sürekliliğinin ve kapsamının
genişletilmesi yanında geri ödemesiz(hibe) ve geri ödemeli fonların
sağlanması için Teknoloji Geliştirme Bölgesi teşviklerinin aşağıdaki
desteklerle de geliştirilmesi bakış açısının geliştirilmesi gerektiği
görüşündeyiz:
- Yazılım ve sınai imalat faaliyetlerine
yönelik Ar-Ge ve Yenilik destek programları için TÜBİTAK, KOSGEB, EUREKA
projeleri hazırlanıp onaylanması halinde %40- 75 oranlı hibeler ile SGK,
gelir vergisi stopajı ile % 100 Ar-Ge indiriminin 5746 sayılı Ar-ge
Kanununa göre elde edilmesi,
- Ar-Ge projesinin tamamlanmasından sonra
KOBİ’LER için yaklaşık 500.000 TL’lik geri ödemesiz ve ödemeli seri
üretime yönelik KOSGEB Endüstriyel Uygulama programının uygulanması,
- Ar-Ge projesinin tamamlanmasından sonra
Teknolojik ürünün seri üretimi için 5. Bölge Yatırım Teşvik Belgesinin
alınarak geniş desteklerden yararlanılması,
- Patent ya da faydalı model alınması ile Ar-Ge
projesi tamamlanan ürünlerin seri üretimine geçilmesi halinde torba
kanunla yasalaşarak 1 0cak 2015 tarihinde yürürlüğe girecek uygulama ile
koruma süresince yurt içine KDV’siz satış ile gelir ve kurumlar vergisinde
% 50 indirim uygulaması için ön hazırlıkların başlanması,
- AVRUPA BİRLİĞİ H2020 Araştırma ve yenilik çerçeve
programı ile EUREKA programına yönetici şirketin ve firmaların katılarak,
hem mevzuatta geçen TTO ve Teknoloji İşbirliği Programlarına işlerlik
kazandırılması hem de H2020’nin %87;5-125 oranlı hibe desteklerinden
yararlanılması.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder